gerben-angelita.reismee.nl

Antigua, Chichicastenango en de actieve vulkaan Pacaya

Hola otra vez!

Semana Santa in Antigua is inmiddels alweer 10 dagen geleden begonnen maar zit nog steeds vers in het geheugen. We zijn hier speciaal naar toe gekomen om Semana Santa te vieren. Het staat bekend om de indrukwekkende processies en de kleurrijke tapijten.

Op woensdag 8 april kwamen we na een lange reisdag aan in het prachtige koloniale Antigua.De woensdagstonden we om 4 uur ´s ochtends op (we moesten tegen half 5 op t vliegveld zijn en half 7 vliegen) voor de vlucht van Lima naar San José in Costa Rica. Op de een of andere vreemde manier vlogen we business class ha ha! Dit waren de goedkoopste tickets die we konden vinden maar toch business class. Zoals jullie begrijpen vonden wij dat helemaal niet erg. Alleen jammer dat we maar n kleine anderhalf uur van alle luxe konden genieten! We kregen n mega uitgebreid ontbijt, echt niet normaal. Er werd ons gevraagd of we tortillas wilden of french toast. Naast heerlijke french toast (wentelteefjes-achtig) kregen we een croissant met jam, verse jus d´orange (en niet in van die lullig plastic bekertjes, nee in echt glazen waarop business class stond hi hi) yoghurt en n bordje vol met heerlijk vers fruit. Oh ja en ook nog water en koffie/thee.... We moesten er gewoon tegen eten, wij waren nog rustig fruit aan t eten toen dedaling alweer begon ha ha!! Helemaal geen tijd om te genieten van die heerlijke ruime zachte stoelen! Nadezeverwennerij begon het wachten... Tegen half 9 konden we het vliegveld verlaten om een internetcafe te gaan zoeken. We hebben ff boodschapjes gedaan en toen de rest van de dag heel cultureel achter de computer gezeten en gezellig gechat met onze vrienden. Dit was onze dag in Costa Rica :-)

´s Middags tegen6 uur waren we weer terug op het vliegveld, nog ff wat gegeten en Costaricaanse modellen bekeken (de meesten zo ordinair gekleed als wat en zolelijk als de nacht!). Tegenhalf 8 vlogen we weer heerlijk business class richting Guatemala City. Weer n heerlijk exclusief pastagerecht met n glaasje rode wijn, had ik al gezegd hoe geweldig business class is??!! We waren zelfs de enigen diebusiness class vlogen hi hi.

We werden opgehaald door de eigenaar van t hostal en konden lekker meteen naar bed om ´s ochtends tegen half 10 in n shuttlebusje richting Antigua te rijden. Antigua ligt 40 minuten rijden van Guatemala City af, maar dankzij de chauffeur hebben we er 2,5 uur over gedaan. Welkom in Guatemala :-)

Ons hostal voor deze 5 feestdagen hadden we al een paar maanden van te voren geboekt omdat Semana Santa DE feestweek van het jaar is. De festiviteiten begonnen al eerder maar we hebben gekozen om van woensdag tot en met maandag (onze 2e Paasdag) te blijven. Elke dag werden er meerdere processies gehouden. Antigua is een stad vol met prachtige kerken en een kathedraal! Heel veel kerken zijn na verschillende aardbevingen nog steeds niet hersteld maar een groot deel ook wel. Ons hostal zat vlakbij de mooie geel met witgekleurde kerk 'La Merced' waar vandaan verscheidene processies vertrokken.

Voor de Guatemalteken bestond het vermaak tijdens deze week vooral uit lekker eten van de honderden eetkraampjes verspreid door de stad, op trapjes, stoepjes en bankjes naar andere mensen kijken. Overal in de stad liepen mensen gezellig een beetje doelloos rond te slenteren. En aangezien wij mensen zijn die zich graag aanpassen aan de omgeving deden wij de hele week precies hetzelfde :-)

Het hostalvrouwtje vertelde ons dat vanaf donderdagmiddag en -avond de 'alfombras' werden gelegd. 'Alfombras' zijn tapijten gemaakt van bijvoorbeeld riet, bloemen, houtsnippers of fruit. Deze tapijten worden midden op de straten gelegd waar de processies langs komen. Het is een manier voor de gelovige Guatemalteken om hun toewijding en respect voor het geloof/God/Jezus te laten zien. Sommige tapijten kosten handen vol met geld en zijn alleen voor de rijkere gelovige weggelegd. De stad slaapt donderdagnacht niet vanwege het tapijtleggen. Omdat we het wel leuk vonden om deze donderdagnacht mee te maken hebben we alleen een krachtslaapje gedaan van half 2 tot 4 's nachts. Omdat de hele processie over alle gelegde tapijten loopt zijn de tapijten compleet verwoest en is niets van de schoonheid meer over. Sommige tapijten waren redelijk simpel met alleen riet,koren en wat bloemen. Er waren ook een paar spectaculaire tapijten gemaakt van geverfde houtsnippers. Er was zelfs eentje bij ons in de straat die bestond uit 17 'schilderijen' met vazen vol met weelderige bloemen, echt ongelofelijk mooi en indrukwekkend. De makers hadden er 12 uur aan gewerkt! Heel mooi om al die verschillende alfombras en kleuren te zien in de hele stad. Dus we hebben 's nachts een beetje door het centrum rondgelopen en de alfombras bekeken. Om 5 uur 's ochtends begon de belangrijkste processie vanaf de kerk 'La Merced'. Eerst kwamen om 12 uur nog de Romeinse soldaten op paard het kerkplein op om een hele ronde door de stad te maken om daarna tegen 3 uur weer terug te keren. Wij hadden al meerdere processies gezien maar we wilden ook wel graag eens zien wanneer ze de kerk uit kwamen, we waren te laat om deze van 5 uur te zien vertrekken omdat er zoveel tapijten overal lagen. Dus hebben we 's middags de processie vanuit de kerk 'San Francisco' bekeken. Indrukwekkend gezicht om die grote houten gevaartes met grote kruizen en heilige afbeeldingen de kerk uit zien te komen.

De processies worden of door mannen gelopen of door vrouwen, nooit door elkaar. De grootste processie was van de kerk 'San Felipe', een paar kilometer uit de stad. Er schijnen 7000 mensen te hebben meegelopen. Voor de grote houten 'bakken' ( ik weet niet hoe je die grote houten gevaartes met grote kruizen en heilige afbeeldingen op staan precies heten) aan lopen gigantisch veel mannen in paarse gewaden behalve vanaf vrijdag 3 uur (want toen werd Jezus gekruisigd) liepen ze allemaal in zwarte gewaden. De processies van de maagd werden alleen door vrouwen gelopen, allemaal gekleed in zwarte kleding met kanten hoofddoekjes. We vonden de processies gelopen door de vrouwen wat indrukwekkender om te zien, ziet er wat dramatischer uit dan bij de mannen. Achter elke stoet loopt een compleet orkest, agregraat en vuilniswagen. Zo'n debiel gezicht! Zodra de processies over de alfombras is gelopen en het publiek alle bruikbare bloemen heeft meegenomen komen er n stuk of 6 mannetjes als n gek alles bij mekaar vegen zodat de vuilniswagen de overblijfselen van de platgelopen alfombras kan meenemen. Is natuurlijk wel heel goed georganiseerd door de gemeente dat al dat spul niet blijft liggen op straat, maar of dat nu echt moet binnen een halve minuut nadat de hele stoet toegewijde gelovigen, begeleidt door hele dramatische muziek, over de alfombras heeft gelopen, tsja..... Nagenieten zit er niet in :-)

Het nagenieten verging ons ook wel toen tijdens de laatste processie onze portemonnaie werd gejat! Gelukkig zat er alleen geld in en geen creditcards of paspoorten ofzo...Voordeel is dat we weer helemaal scherp zijn en dat onze rugtassen weer netjes aan de stoel- of tafelpoot worden vastgebonden :-)

Antigua is een prachtige oude koloniale stad omringd door vulkanen waarvan 1 hele actieve: Pacaya. Niet alleen de huizen in het centrum, maar echt alle huizen zijn prachtige geschilderd in verschillende kleuren. De straten zijn ook geweldig, zien er zó oud uit! Allemaal van die mooie stenen. Heel veel hippe restaurants en barretjes. Niet dat wij daar zijn geweest, want wij kregen helaas eten in ons hostel. Dat zat bij de prijs is, maar dat wisten we helemaal niet toen we reserveerden. Nou waren we er prijstechnisch heel blij mee, want dat scheelde weer ontbijt en avondeten betalen. Onze magen waren er alleen iets minder blij mee.... De eerste avond waren we nog enthousiast want we kregen pasta (ik blij) en kip (gerben blij). De rest van de avonden werd het helaas steeds minder, maar ja, je mag een gegeven paard ( in dit geval: bord eten) niet in de bek kijken hè.

Zondag (1e paasdag) zijn we naar de markt in Chichicastenango geweest. Deze markt wordt een van de kleurrijkste markten van Midden Amerika genoemd. Ook al hebben we al veel marktjes gezien deze was toch wel weer heel erg mooi. Dit is denk ik wel de grootste markt die we hebben gezien. Natuurlijk weer vol met de meest mooie souveniers en prachtige kindertjes en traditionele klederdracht. Hele vriendelijke marktkoopmensen, ze werden veel minder snel boos als we iets niet wilden kopen dan in Zuid Amerika. Maar ach, ook wel logisch, ik zou ook vriendelijker en vrolijker zijn als t altijd lekker warm is ;-) Er ging ook nog een processie over de markt, een hele fleurige met vrolijke muziek. Er liepen mannen met 20 kilo hout op de rug, vrouwen met kippen in de tas en natuurlijk ook weer veel toeristen.

Maandag (2e paasdag) zijn we 's morgens om 6 uur vertrokken naar de actieve vulkaan Pacaya. Trouwens prachtig zonlicht in de straten van Antigua op dit tijdstip! Deze vulkaan ligt op ongeveer 1,5 uur rijden van Antigua af. Deze vulkaan heeft rond 1976 voor het laatst een uitbarsting gehad. Na 1,5 uur in het busje moesten we ook nog 1,5 uur de vulkaan op lopen samen met onze gids José Oké. Zijn eerste zin was: 'Mijn naam is José, oké?' hi hi!! José zei in elke zin wel minstens 2 keer oké vandaar zijn bijnaam José Oké. Het was een flinke tocht naar boven, heel steil! Aan het einde van de klim konden we uit 2 routes kiezen om bij de lavastroom te komen. Een daarvan was bovenlangs via vulkanische lavasteentjes/gruis rennend naar beneden of normaal lopend over een pad benedenlangs. Ik werd door Gerben gedwongen om bovenlangs te gaan en gevolg daarvan is dat ik helemaal onder het vulkanische stof zat, bedankt Gerben! Maar ik moet toegeven dat het wel leuk was, vooral toen Gerben als n bezetene langs mij heen denderde naar beneden en haast niet kon remmen hi hi.

De Pacaya rommelt aardig en liet ons geregeld weten dat ie actief is. Op weg naar boven hoorden we meerdere malen harde knallen uit de krater komen. Indrukwekkend om te horen! 2 dagen voordat wij er liepen was er weer een nieuwe lavastroom ontstaant terwijl er daarvoor dus 3 dagen lang niets te zien is. Er stroomt al 3 jaar lang onafgebroken lava! Het is ongelofelijk hoe dicht wij bij de lava konden komen, ongeveer 5 meter. Er waren zelfs 2 lavastromen. Ik vraag me af hoe veilig dat eigenlijk was. José Oké vertelde dat er op elke plek op de vulkaan, dus ook waar wij stonden, lava kon ontstaan omdat de berg heel breekbaar/poreus is. Hmmm....best een enge gedachte. Heel speciaal en indrukwekkend om lava van zo dichtbij te zien stromen. Je ziet het natuurlijk wel eens op tv maar als je dan zo dichtbij staat en je voelt de geluiden en de hitte is het zo maf! De temperatuur van de lavastroom was aan de bovenkant ongeveer 2000 graden en binnenin zelfs 3000 graden. Je kon gewoon niet heel lang naar het lava kijken zo dichtbij, dat deed gewoon zeer aan je gezicht!

De terugweg was helaas langer dan gepland want er was een ongeluk gebeurd bij Antigua waardoor we 2 uur in de file hebben gestaan. Maar gelukkig waren we nog op tijd terug om onze bus van 4 uur te halen naar Panajachel; de toegangspoort naar Lago Atitlán (volgens de Guatemalteken natúúrlijk HET mooiste meer ter wereld).

Na 5 dagen in Antigua te zijn geweest hadden we echt weer zin om te gaan reizen en de rest van Guatemala te zien. Hoe HET mooiste meer ter wereld was horen jullie in het volgende verhaal.

Hasta la próxima!!

Laura en Wim

Wat een fantastische foto's! Wat een prachtige sfeerbeelden! En wat een belevenis, zo'n processie met al die gebruiken en al die kleuren! En dan zoiets als die bus of al die mensen in de achtgerbak van een auto! Precies zoals wij dat kennen van de spulletjes uit Guatemala in de Wereldwinkel! Wat zijn we jaloers op jullie. We zouden zo een dagje mee willen in deze regio! Veel plezier en we zien uit naar jullie volgende beelden en verhalen!
Liefs, Laura en Wim.

Nienke Nijmegen

Hi! Klinkt allemaal super.... of zoals ze hier in Nijmegen zeggen 'kei-gaaf' (begin een beetje in te burgeren...). Ik wist dat je hier heel graag heen wilde, Angelita! Fijn dat t dus ook zo indrukwekkend en mooi was als je gedacht had!!! En die lava.... wow... kun je je echt niet voorstellen. Sta nog steeds versteld van al die verschillende werelden in één continent!!! Besos....

Loon

Zoals jullie zien zijn wij weer terug op Nederlandse bodem...
Ben inmiddels behoorlijk achter zie ik met de verhalen en foto's. Zal er in etappes weer rustig voor gaan zitten...
Dit verhaal en de bijbehorende foto's vond ik erg indrukwekkend!
Tot snel!
Liefs Loon (en Bert)

H. Burgers

mijn dochter woont in guatemala en heeft een restaurant onderaan de pacaya, kreeg net een mail, gister was hij heel actief, mensen overvallen door de lava, 2 doden (de gids en een vrouw) en 14 gewonden, dus blijft altijd gevaarlijk; maar inderdaad heel mooi, wij zijn 3 jaar geleden geweest.