gerben-angelita.reismee.nl

"De illegalen" en Tikal

Hola!

Na onze eerste Maya-ruine in Copan, Honduras waren we toe aan de 2e in de rij: Tikal! (Maya: Yax Mutal)

Tikal ligt op een uurtje rijden van Flores, een plaatsje op een eilandje in het meer Peten Itza. De rit van Copan naar Flores was de grootste afstand afgelegd in Guatemala. We gingen vanuit Copan eerst richting Rio Hondo, een kruispunt waar alle grote wegen bij elkaar komen.. In Rio Hondo namen we de rechtstreekse bus naar Flores. We dachten de hele tijd dat we in de verkeerde bus gesleurd waren omdat iedereen in en rond de bus zei dat dit de rechtstreekse bus naar Flores was maar de bus ging via Rio Dulce (helemaal in het oostelijkste puntje van t land en Flores ligt helemaal in t noorden...), waar we net een paar dagen daarvoor waren, wat ons heel onlogisch leek maar achteraf de enige route naar het noorden. We konden niet naast elkaar zitten en in het begin konden we helemaal niet zitten. Uiteindelijk kwam Gerben achter in de bus terecht tussen n tiental Hondureze illegalen op weg naar Amerika ha ha! Tussendoor hadden we een paar stops en elke keer hoorde ik weer meer over de verhalen die Gerben in geuren en kleuren kreeg te horen van de Hondureze gang. Ik baalde zo dat ik niet naast hun zat! Ik had ze graag t hemd van t lijf gevraagd :-) Tijdens een politiecontrole moesten alle mannen uit de bus. Toen ik vroeg aan de politie waarom alleen de mannen uit de bus moesten zei hij dat het slecht weer was (t was bewolkt en t leek alsof t ging sputteren :-) ) en de vrouwen daarom binnen konden blijven zitten...OK...zal wel dacht ik.. Toen verdwenen ineens al Gerben z'n ' homies' naar het kantoortje van de politie ha ha!! Achteraf vertelde Gerben me dat eentje heel zenuwachtig werd en de ander juist heel overdreven aanwezig was, allemaal verschillende tactieken om niet gepakt te worden. We snapten er niks van... 5 Minuutjes later zat iedereen weer in de bus te wachten op de illegalen. Ze hadden allemaal geen paspoort
en moesten daarom mee het kantoortje in. Ze hadden allemaal hun rijbewijs bij zich en op een Hondurees rijbewijs staat alle gegevens net als bij ons op je paspoort. Maar volgens hen waren ze allemaal F**CKING SONS OF B****** en vette HIJOS D P**** !! ha ha. Ze hebben ze dus gewoon wat smeergeld gegeven en toen mochten ze weer verder op weg naar Amerika. Een paar van 'Gerben's homies' spraken engels; dezelfde 'poetische' ganstarap-termen als 50 Cent, en legde uit hoe hun route hopelijk zou verlopen. Ze vertrokken vanuit San Pedro Sula in Honduras om heel Guatemala te doorkruisen (bijna dezelfde route als wij) om daarna heel Mexico door te reizen om zo uiteindelijk de grens met de VS te bereiken. De meesten hadden niet eens genoeg geld om de hele route met bus af te leggen. In Mexico gaan ze proberen illegaal de grens over te steken via de rivier of via ondergrondse tunnels! We hebben thuis een keertje een film hierover gezien, dus je weet dat het bestaat maar het is zo maf en onwerkelijk als je dan in het 'echt' zulke jongens tegenkomt. Zo onzeker, gevaarlijk en doodeng zeg! Als ze worden opgepakt worden ze linea recta weer naar huis gestuurd en beginnen ze weer te sparen voor de reis naar de VS. Wat een leven... De homie die naast Gerben zat had al 10 jaar in Miami gewoond en heeft daar n vrouw en 2 kinderen maar was opgepakt door de immigratiedienst en terug naar Honduras gestuurd. Toch een doodeng idee als je erover nadenkt, dat je toekomst zo onzeker is en dat een tunnel je enige kans tot een toekomst is... Dit laat ook maar weer eens zien, ook al ist op n totaal andere manier, hoe blij we toch mogen zijn dat we in zo'n rijk land zijn geboren. Wij hebben kansen en mogelijkheden om een 'normaal' leven op te bouwen zonder jaren te hoeven sparen, zulke enge sluiproutes te moeten doorlopen, kans om opgepakt te worden omdat je illegaal bent en totaal geen zekerheid hebt op een normale toekomst en niet te vergeten rustig kunt genieten van het leven zonder de eeuwige angst om ontdekt te worden!

Maar ik dwaal weer af :-) Om een lang verhaal proberen niet TE lang te maken zal ik vertellen over Tikal.

Tikal is de bekendste/grootste Maya site van het hele Mayarijk. In tegenstelling tot Copan zijn de stellae hier niet heel erg goed bewaard gebleven dus het was mooi dat wie die in Copan al hadden gezien. Copan had niet echt veel tempels/pyramides maar Tikal daarentegen weer wel. Supermooie uitzichten over de jungle waar dan af en toe bovenkanten van tempels boven uit kwamen! We gingen al heel vroeg op pad wat maar goed was, want 's middags was t door de brandende zon niet te harden. We hebben een hele uitgebreide tour gehad van onze gids Cesar. Zo interessant!! (vond ik dan, Gerben natuurlijk 'ietsjes' minder :-)) Hij wist echt zoveel te vertellen over het verband tussen de tempels en de melkweg, de zon etc, indrukwekkend! Interessant feitje: De Maya's voorspelden (en de overgebleven Maya's geloven nog steeds) dat het jaar 2012 een omslagpunt betekent. Dat er in 2012 een poort geopend wordt die de mens naar een hoger bewustzijnsniveau zal brengen.. (trouwens voor de Azteken betekent 2012 het einde van de mensheid)

De Maya's deden hun voorspellende uitspraken over het moment waarop de gong zal klinken op basis van berekeningen die vandaagdedag nog steeds standhouden. Centraal hierbij staan hun kalenders waarvoor zij rekenden met perioden van 26.000 jaar en groter. Die perioden kwamen voort uit een eigen tijdsberekening die in nauwkeurigheid superieur schijnt te zijn, ook aan onze eigen kalender. Volgens hun berekingen is 2012 het einde van een periode van 26.000 jaar. De Maya's waren haarscherp in hun berekeningen en konden in het verlengde hiervan ook haarscherp voorspellen. Ze waren zelfs zo specifiek dat ze in die enorme cyclus van 26.000 jaar tot op de dag nauwkeurig waren: 21 december 2012. Die datum markeert het einde van de grote kalender en van de cyclus van dertien zogenoemde baktuns en waarna de aarde begint aan de 'periode van de vijfde zon'. Volgens hun berekeningen, die astronomisch nog steeds accuraat zijn, komt ons zonnestelsel dan op één lijn te staan met Hunab K'u (het centrum van de Melkweg, de plaats die de Maya's de kosmische baarmoeder noemen). Volgens de Maya staan in 2012 onze Aarde en onze zon op één lijn met elkaar in het hart van de melkweg, dus met Hunab K´u, de Bron.

Je moet er van houden, maar ik vind dit echt zo interessant! Het is toch ongelofelijk dat zij door middel van de positie van hun bouwwerken, astronomen, astrologen en wiskundigen superaccurate dingen hebben ontdekt! Maar genoeg hierover want ik denk niet dat jullie dit net zo interessant vinden als ik :-)

Een ander heel erg indrukwekkend en bizar feit vind ik gaat over het uiterliik van de Mayakoningen en de edelen. De koningen en de mensen van adel vonden/dachten dat ze de goden op aarde waren, dat ze heel dicht bij de echte goden stonden. Ook het gewone volk geloofde dat omdat ze dat natuurlijk werd wijsgemaakt door de mensen met macht. Doordat ze zichzelf als een soort van goden zagen moesten ze er natuurlijk wel anders uitzien dan het gewone volk. Wanneer een prins/prinsesje werd geboren of een adellijke baby werden er meteen maatregelen getroffen om ze er anders uit te laten zien. Hun voorhoofdjes werden vanaf een bepaalde leeftijd misvormd, naar achteren geduwd zodat ze een heel ander aangezicht kregen. Aan de voor- en achterkant van het hoofd van pasgeboren baby's werden twee planken gebonden om zo het klassieke Maya profiel te krijgen. Ze hingen grote zware juwelen aan een haarband zodat die constant op het voorhoofd van de kleintjes bleven drukken, maf he! Ook deden ze iets met hun lippen zodat de onderlip heel erg naar voren ging staan, als k t me goed herinner, door middel van schijven in de mond (net als sommige andere inheemse stammen doen) Oh ja, het was natuurlijk heel erg handig dat ze uiteindelijk zo'n groot voorhoofdoppervlakte kregen zodat alle mooie juwelen er voor konden hangen. Maar de juwelen dienden ook om ze scheel te laten kijken. Dat vonden ze mooi! Dat snap je toch niet!? Dus al die koningen en adelijke types waren zo scheel als n aap, ha ha!! Het werd dus als goddelijk gezien als je zo scheel mogelijk was, hmmm... tsja, heel goddelijk ha ha!! Ook ' versierden' ze hun lichaam door gaatjes in de tanden te boren en daar jadestenen in te zetten. Wat een trendsetters he, daar hebben de mensen met gouden tanden vast n voorbeeld aan genomen :-)

Oh ja, nog iets! Omdat zij geloofden dat de eerste Mayamens uit een maiskolf vermengd met bloed is geboren vinden ze dat ze iets terug moeten doen naar de goden toe. Daarom gingen ze met de staart van een pijlstaartrog (heeft allerlei tandjes) zichzelf besnijden en dit bloed stond dat symbolisch voor het bloed dat hun gecreeerd heeft... wat een toewijding he. Ook de belangrijke vrouwen moesten ook een bijdrage leveren. Het bloed geven moest via de pijnlijkste plek op het lichaam, bij de man dus de genitalien en bij de vrouw... de tong! (bijna hetzelfde he ha ha!!)

Ander bizar feit (maar eigenlijk niet zo heel raar want de Europese koningen deden het ook) is dat de koninklijke en adellijke jeugd natuurlijk niet met het armoedige gewone volk kon trouwen. Dus ze trouwden allemaal met hun neefjes en nichtjes. Door jarenlang incest plegen zagen de meeste koningen en de edelen er op een gegeven moment zo misvorm als wat uit! Een van de bekendste koningen (weet zn naam ff niet meer) liep heel erg krom en mank vanwege een soort vergroeiing aan zn staartbotje waardoor hij een ' creepy' soort van staartje kreeg! En dan zeggen ze dat de mensheid tegenwoordig steeds gekker wordt... Nou, als dit geen voorbeeld is van mensen die rare dingen doen weet ik het ook niet meer! :-) Trouwens, dit heeft helemaal niks met dit verhaal te maken maar wil ik toch ff vertellen omdat t zo maf is. Een andere toerist uit de groep vertelde, ivm met dat incestverhaal van de Maya's, dat er een dorpje in Mexico bestaat (ze waren er zelf geweest) waar ze allemaal familie van elkaar zijn. Er wonen iets van 700 mensen in dat dorpje ofzo en ze zijn ALLEMAAL familie van elkaar!! Ze zeiden ook dat t zo maf was als je daar rondliep; overal misvormde en raarlopende mensen. En echt bijna iedereen daar was scheel!! Dat geloof je toch niet?! Zielig eigenlijk he.. Het is ook verboden in Mexico, iedereen weet dat t daar gebeurt, maar niemand doet er iets aan.. Maf he?

Terug naar Tikal. De haardracht van de belangrijke Mayas waren ook dezelfde gevlochten stukken door het haar als de vrouwen nu nog in de hooglanden dragen. Herinneren jullie het verhaal over Nebaj, met die foto met die gekleurde stof door het haar heen gevlochten? Dat dus is exact hetzelfde zoals de hogere Maya's het toen droegen.

Precies zoals in Copan leefden alleen de rijke en belangrijke mensen in de stad en de arme werkers in de heuvels buiten de stad. Tikal was echt megagroot, nu hebben we er zelfs al iets van 4 uur met de gids rondgelopen en we hadden nog niet eens alles gezien. Zo inmens groot. In Tikal was nergens water te vinden dus hebben ze een soort van waterbassins gebouwd. Dit schijnt ook de ondergant te zijn geweest van Tikal. In de begin- en hoogtijdagen van de stad, tussen 300 en 850, (de stad werd bewoond van ongeveer 400 v.Chr. tot 1000 n.Chr.) regende het gigantisch veel, iets van 4000 mm per jaar als k t me goed herinner. Tegen het einde van het Tikal-tijdperk regende het amper nog en daardoor was er geen water mee om de mensen in leven te houden in deze eens zo machtige stad.

Doordat de ruines omring worden door een jungle hoor je als je langs de ruines loopt constant allerlei dierengeluiden. Ook hebben we onze geliefde brulapen weer gehoord en gezien! Hier hebben ze alleen een beetje een andere kleur dan in Zuid Amerika. Ook de spidermonkey's waren weer van de partij, maar natuurlijk lang zo lief niet als die wij op onze schoot hebben gewiegd :-) Ook weer toekans gezien, deze waren iets kleiner en met andere kleuren, ook heel mooi! Ook waren er weer Macaws, maar ipv blauwgekleurd waren ze hier vooral knalrood met allerlei andere kleuren. Het blijft nog steeds super om al die tropische dieren te zien, ik raak er maar niet op uitgekeken...

Ook leven er jaguars (dat was het dier op het bord Annelies :-) ), hele aparte kalkoenen (zie foto), coati's, eekhoorns en megaveel bijzondere vogels. Als je in een van de hotels slaapt aan de rand van de ruines hoor je 's nachts en 's morgens vroeg de jaguars brullen!

Na de laatste culturele stop in Guatemala waren we toe aan onze eerste Mexicaanse. We hadden al buskaartjes gekocht om de volgende dag naar Palenque te gaan. Gelukkig keken we nog op het internet en lazen we dat Mexico alle archeologische sites had gesloten vanwege de Mexicaanse griep. En ook was het niet zeker of de grens wel open was. Voor 1 keer waren we zo dom om kaartjes te kopen bij een man die bij ons in het busje stapte en meeliep om een hostel voor ons te zoeken... Het leek alsof de man, we zullen hem maar ff Grote Oplichter noemen, bij het hostel hoorde. Hij dramde heel erg dat er nog maar 6 plaatsen waren voor de bus naar Palenque en dat we nu moesten beslissen anders moesten we 2,3 dagen wachten in Flores. Gerben zag het al niet zo zitten met die vent, die raakt altijd heel erg zwaar geirriteerd als mensen heel erg zitten te drammen. En in dit geval had Gerben gelijk, maar ja daar kwamen we helaas te laat achter. Op de avond voordat we zouden vertrekken kwamen we Grote Oplichter weer tegen en zeiden we dat we ons geld terugwilden omdat alles gesloten was. Nog n beetje boos op hem geworden dat hij ons dat hoort te vertellen als de grens dicht is. Hij beloofde de volgende middag om 5 uur ons geld terug te geven. Ik vertrouwde het al niet dus heb hem het zwart op wit te laten zetten, ik dacht dan heb ik tenminste bewijs en n poot om op te staan als hij morgen moeilijk gaat doen. Achteraf had k m nooit moeten laten gaan, want jullie raden het al, de volgende dag om 5 uur geen Grote Oplichter te bekennen natuurlijk. We hebben tot 8 uur gewacht en toen rondgebeld. We werden van het kastje naar de muur gestuurd. En ineens wist iedereen in ons hostel en de buren wel dat hij een Grote Oplichter was en zeiden ze dat we NOOIT met hem in zee moesten gaan. JA, verdorie daar hebben we wat aan zeg achteraf! De man van ons hostel zei dat ie mij wel seintjes had gegeven achter de rug van Grote Oplichter maar dat ik er niet oplette... Ja, HALLO! Weet ik toch niet dat ik op n vage knipoog van die man achter de balie moet letten, makkelijk zeggen hoor! Nou om niet te veel energie aan hem te verspillen, want dat is ie niet waard! Uiteindelijk hebben we na veel omwegen, discussies en verwijten een gratis buskaartje naar Belize City gekregen van de eigenaar van ons hostel (die de Grote Oplichter in zn busje meeneemt en zn hostel inlaat om zijn klanten lastig te vallen, maar die volgens eigen zeggen absoluut niet met de Grote Oplichter samenwerkt....uhu, tuurlijk!!) Helaas zijn we wel veel meer geld kwijtgeraakt, maar ach als je t weer omrekent in Euros valt t altijd weer heel erg mee :-) Wat n gigantische heisa en vervelende ervaring, maar ja daar leren we weer van. Een tip: geloof nooit dat er geen plek meer is, ok, in Nederland zou het wel geloofwaardig zijn, maar in Zuid- en Midden Amerika zijn er altijd duizenden busjes die je ook naar de plek van bestemming brengen. Achteraf bleek ook gewoon dat de voucher die hij ons had gegeven helemaal niet echt was! Het bedrijf dat er opstond werkt helemaal niet met hem! (zeiden ze, maar misschien zaten ze ook wel in het oplichtkomplot :-) ) En koop nooit bij iemand die geen kantoor heeft... :-)

Na deze oplichtellende konden we ook nog niet eens ons oorspronkelijke plan (onze laatste weekjes van relaxen op de prachtige Mexicaanse stranden) uitvoeren en moesten we uitwijken naar het tropische Belize. Na de eerste teleurstelling bedachten we ons dat het toch eigenlijk helemaal niet zo'n ramp is om naar een paradijselijk tropisch eilandje af te varen om daar een weekje te wachten op het nieuws van de Cubaanse regering :-) Zoals jullie misschien weten zouden we 15 mei vanaf Cancun, Mexico naar Havana,Cuba vliegen. Maar sinds de Mexicaanse griep staat de regering van Cuba geen vluchten uit Mexico toe met buitenlanders. Alleen Cubanen of mensen die in Cuba wonen worden toegestaan op het vliegveld... helaas vallen wij daar niet onder (het feit dat ik een nieuwe Cubaanse tante in de familie heb telt helaas niet :-) ). Het verbod zou voor 2 dagen zijn en na 2 mei zou er meer nieuws vanuit Cuba komen over de verdere verloop van het verbod. Dus we dachten dan wachten we wel een weekje in Belize (griepvrij, tropisch, een prachtige Caribbische zee en toch nog dichtbij Cancun voor het geval we wel 15 mei kunnen vliegen) en vermaken we ons ondertussen wel met luieren op t strand, duiken en snorkelen :-)

Zo gezegd, zo gedaan...

Wim

Wat een verhaal over de illegalen en ook dat over de Maya's. Niks langdradig! Erg interessant. Ik hou wel van jouw uitvoerige beschrijvingen. Dank je wel en veel plezier die laatste weken!
Groetjes van Laura en Wim.

Nienke Nijmegen

Gouden tanden, edelstelen, vlechtjes in het haar, misvormingen........ wonen er ook veel koninklijke maya's in Groningen???? hahahaha...

Maar wat weer een belevenissen verder; illegale vluchtelingen, de Grote Oplichter.... pffff... maar uiteindelijk hebben jullie toch mooi in het tropische Belize gezeten; idd.. helemaal niet verkeerd!

Dikke kus!!!!!

Liesje

Hee Lietje,

Aha, een jaguar dus, tja die heb je in Ozzie niet ;-).
Machtig mooi verhaal heb je weer geschreven, super interessant en ik ben benieuwd of je foto's hebt gemaakt van al die misvormde en schele inteelt-bocheltypjes...

Spannend hoor, met een stel Ali Illegali's in de bus, leuk dat jullie (nou ja, Gerben) zo met ze hebben kunnen praten!

Oh ja, ik moest wel lachen om je tekst over het "plaatsje" El Florido (vorige verhaal). Jullie zijn niet de enigen, haha! Hoewel wij nog nooit in die contreien geweest zijn, wisten wij toch al dat dit nogal een teleurstellende plek is.. de NL-ers die we in Australie hebben ontmoet hadden namelijk precies hetzelfde als jullie! Werden daar afgezet, busje reed door... en toen stonden ze daar bij die ene slagboom! Ieeh! Maar ook zij kwamen uiteindelijk in Copan terecht nadat een volgend busje ze had meegenomen.. ;-).

Nou, ik ga snel even fotos kijken want ik zie ineens allemaal zeesterren en stingrays voorbij flitsen die ik nog niet gezien heb...

Enjoy!

Marry

Mooi en interessant verhaal. Maar wat een apart volkje, die Maya's. Geniet nog van jullie laatste weken.

Groetjes en liefs,
Hans & Marry

Lisette

Kijk en juist dat afdwalen in jouw verhalen vind ik nou zo leuk. Helemaal als er ook nog eens in staat dat je beseft dat we het in Nederland (als rijk land) toch best wel getroffen hebben!!!! Wat zo'n reis toch niet al met je doet.........
Ben je weer van het griepje bekomen zodat mensen weer bij je in de buurt durven te komen? Of wilden Gerbens's Homies daarom niet dat jij ipv Gerben naast ze kwam zitten???
X Lisette