gerben-angelita.reismee.nl

Copan

Hola!

El Florido was dus totaal iets anders dan we dachten... Het is niet echt een plaats namelijk. Het is de grens. Zeg maar een spoorboom met een douanekantoor en n winkeltje en that´s it! Dus na het stempelen van onze paspoorten met een busje richting Copan.

Achteraf perfect, want Copán was n heel knus stadje met mooi plein en leuke gekleurde huisjes. En we konden lopend vanaf ons hostel naar de ruïnes. En deze keer was het gelukkig ook de waarheid dat het dichtbij was :-)
We zijn samen met een Amerikaans stel en een hele irritante Guatemalteek, die bioloog, planeetexpert, wetenschapper, cultureel antropoloog en weet ik veel wat nog meer in 1 was. Hij verbeterde de gids continue! Die vent zei elke keer dat 't niet waar was wat de gids zei en op een gegeven moment moesten we naar hem luisteren en kwam de echte gids er gewoon niet meer tussen. Vond het heel sneu voor de gids. Achteraf zei hij ook dat het z' n moeilijkste rondleiding in 18 jaar was haha!!

Copan had op het hoogtepunt van zijn bestaan ongeveer 200.000 inwoners. Alleen de koning, mensen van adel, priesters en astronomen/astrologen/wiskundigen woonden in de stad, alle boeren en de rest van het gewone volk leefde in de omringende bergen. Alles werd naar de stad gebracht, gedurende de dag was 't dus heel druk omdat alle werkers (slaven) aan 't werk waren. De tempels werden gebouwd ter ere van speciale gebeurtenissen. Als een koning dood ging werd 1 kant van de stella (= soort totempaal met verhalen, rood/geel/blauw geverfd) om hem af te beelden. De andere kant werde de zoon afgebeeld en weer een andere kant de kleinzoon. De tempels werden gebouwd om macht en rijkdom van de koning te laten zien (om op te scheppen) maar ook om de maan, zon, melkweg en heelal te bestuderen. Een andere niet geuite reden van de koning en mensen van adel was om het gewone volk aan 't werk te houden, maar dat wist 't gewone volk natuurlijk niet.

T was n mooie archeologische site met HET pronkstuk de trap met hiërogliefen. Deze hele hoge trap heeft in elke trede een verhaal maar het is allemaal nog steeds niet ontcijferd. De wetenschappers dachten dat ze eruit waren en hebben een paar treden in goede volgorde gelegd, maar heel lullig, een aantal jaren later kwamen de codeontcijferaars (weet het juiste woord hiervoor ff niet...) erachter dat ze het verkeerd vertaald hadden. Ook was er een ' ball court' dit spel/ritueel werd door de adel en koningen gespeeld en het doel was om de bal hoog te houden door middel van knieen, ellebogen en schouders. De bal werd tussen 2 schuine wanden hooggehouden. Soms werd het hoofd van de verliezer eraf gehakt en op een soort van pilaar gezet waar een gootje in was gemaakt voor het bloed.. Maar ik geloof niet dat dit tijdens een normaal potje gebeurde anders waren er uiteindelijk niet veel spelers meer over voor de competitie hi hi!

De tempels/pyramides werden bovenop elkaar gebouwd. Als bijvoorbeeld koning Smoke Shell (dit is de engelse vertaling van de echte Maya namen) overleed bouwde zijn zoon zijn nieuwe tempel bovenop die van zn vader. Er is 1 tempel/pyramide gevonden met het graf van een vrouw, misschien een koningin. Ze was in ieder geval heel belangrijk want er lagen kilo's aan jadestenen rond haar graf. Soms werden er ceremoniele ruimtes boven in de pyramide gebouwd (dan was het dus een tempel) om daar te mediteren of rituelen uit te voeren. Verder zijn de pyramides dicht van binnen, gevuld met limestone, bladeren, zand en troep. Ze werden niet, zoals veel mensen denken, gebruikt als graftombes zoals de pyramides in Egypte.

De pyramides/tempels zijn allemaal in een bepaalde lijn gebouwd, het heeft allemaal te maken met de zon, maan, sterren en planeten. Ik weet het niet meer precies, maar 3 pyramides stonden op een bepaalde dag van het jaar, bijvoorbeeld 21 maart, 21 juni en 21 december precies in dezelfde lijn als de riem van Orion (of een andere ster of planeet). Ook zijn de pyramides individueel weer gebouwd zodat je op verschillende dagen van het jaar precies schaduw op een bepaalde hoek hebt, om 6 uur 's ochtends schijnt de zon exact op de linkerhoek van de eerste trede van de pyramide en om 12 uur 's middags precies op een bepaalde tekening op de pyramide/tempel en om 6 uur 's middags weer precies op de rechterhoek van de eerste trede van de pyramide, of zoiets... K weet het niet meer helemaal precies maar je snapt t idee wel :-) Het klopt allemaal precies, heel maf! Bij 1 tempel was het verloop van de schaduw zo bijzonder dat het lijkt of de schaduw een slang is die vanaf de tempel naar de stella (soort stenen totumpaal) ervoor sluipt, over de stella heen kruipt en vervolgens over het offeraltaar sluipt.

Het was bloedheet op de site, t was ongeveer 45 graden maar gelukkig was er een briesje! De tempels/pyramides waren niet zo indrukwekkend als die van Tikal (die we hierna hebben bezocht) Maar de stellae zijn zo goed bewaard gebleven, je ziet heel duidelijk de tekeningen en hiërogliefen.

De Maya hadden een eigen manier van tijd aangeven door middel van strepen, punten en cirkels en ze hadden een eigen kalender. Dit nummersysteem staat tegenwoordig zelfs nog steeds op het briefgeld van Guatemala, heel grappig. Hun eigen getallensysteem wijkt erg af van wat wij nu gebruiken. Het lijkt misschien een beetje op Romeinse cijfers maar zit toch nog net iets ingewikkelder in elkaar. Ze gebruikten slechts twee tekens om getallen weer te geven, geen enen en nullen als een computer maar een punt en een streep. De punt is 1 waard en de streep 5. Een groot getal bestaat echter uit meerdere lagen en elke bovenliggende laag is 20 maal zoveel waard.

Aangezien Gerben doodmoe was na een hele morgen (vriendelijk gedwongen) naar culturele en historische feitjes over de Maya's te hebben geluisterd ging hij Sudoku spelen terwijl ik het museum bekeek :-)

Copan was nog een aardig grote site maar het grote werk moet nog beginnen: de ruines van Tikal. Wel een beetje jammer dat we 3 ruines achter elkaar gingen bekijken maar dit was nou eenmaal de meest efficiente route voor ons. Na Copan zijn we op weg gegaan naar Flores om vanuit daar de bekendste ruines van het hele Maya-rijk te bekijken. Tikal is ook alweer de laatste stop in Guatemala (dachten we) en daarna door te reizen naar Palenque, Mexico. Dat was tenminste het plan... Maar dankzij de Mexicaanse griep zijn de afgelopen 2 weken heel anders verlopen dan gepland, maar daar wijden we nog wel een ander verhaal aan :-)

Tot in Tikal!