gerben-angelita.reismee.nl

Caye Caulker, Placencia, Guatemala City en Cuba!

Hola todos!

Inmiddels hebben we wel wat meer dan 1 weekje luieren achter de rug :-)
We zijn in totaal bijna een hele week op het eilandje Caye Caulker gebleven in afwachting van nieuws over Cuba. Jullie hebben inmiddels de foto's waarschijnlijk wel gezien van dit paradijs op aarde! Wauw, wat een ongelofelijk geweldig eilandje!! Het is echt ieniemienie, heel grappig. Er zijn geloof ik 3 straten op het eilandje en het is misschien een paar km lang en een paar honderd meter breed ha ha! Er rijden allemaal luie toeristen in golfkarretjes rond, echt zo debiel op zo'n klein eilandje....
Toen we na een 3 kwartier varen (onderweg een heleboel mooie cayo's (weet niet hoe t in t NLs heet, van die mooie kleine eilandjes met turquoise water eromheen) gezien en het mooiste water dat je kunt bedenken) aankwamen werd ons n golfkarretjetaxi aangeboden maar omdat we de eeuwige kniepstuvers zijn sloegen we dat aanbod af, achteraf maar goed dus omdat het zo belachelijk klein is, wat n oplichterij was dat geweest ha ha! Na een flinke tijd te hebben gestruind langs alle hostels en hotels hebben we er uiteindelijk eentje gevonden voor 50 Belize dollars per nacht. We schrokken ons dood van de prijzen, wat n verschil met Guatemala oef! Maar het was n goede kamer met airco en prive badkamer en 20 minuutjes lopen van t enige strand dat t eilandje heeft.

Gerben heeft n poging gedaan tot trimmen (waar hij eigenlijk al veel eerder mee zou beginnen maar wat er om de een of andere vreemde manier nog niet van gekomen was :-) ) De arme jongen kreeg meteen n bloedblaar dus dat was de eerste en meteen de laatste keer....

Daarna zijn we naar t strand gegaan. Gerben had me al voorbereid (had t strand de avond ervoor al ff bekeken) dat het strand n beetje tegenviel. Een strand kun je t ook niet echt noemen, het is gewoon n harde weg met daarover heen zacht zand, maar het ligt keihard. Er ligt n betonnen boulevard in het water, zo lelijk! Dit is helaas het resultaat geweest van de laatste zware orkaan. Geen idee of er geen geld voor is of geen interesse maar alle overblijfselen van eens een mooie boulevard liggen er nog steeds.

Maar dan dat water....... zucht, kwijl!! Wat een ongelofelijk mooi water, alle kleuren; blauw, groen en alle kleuren daartussen!!! Na een paar daagjes geluierd te hebben op het strand is Gerben gaan duiken. Helaas kon ik niet mee duiken omdat ik nog steeds verkouden was. Gerben heeft bij Hol Chan gedoken, een marine park in het 2e grootste barrier reef van de wereld(Hol Chan betekent nauw kanaal in de Mayataal). Hij heeft daar met wel 3-4 meter lange haaien gezwommen!!! Ieks! Het zijn wel ongevaarlijke haaien hoor, ze heten nurse sharks maar zou niet weten wat het in het Nederlands is. Zusterhaaien ? :-) Verder zag hij weer de Green Moray Eel maar dan niet alleen de kop zoals tijdens onze laatste duik maar zijn hele lange slangelijf, op ongeveer 2 meter afstand! Ook weer schildpadden en een rog.

Onze laatste dag op Caye Caulker zijn we nog meegegaan met een snorkeltour. Eigenlijk had ik niet zo'n zin, ik was nog steeds ziekig en had de afgelopen geen klap uitgevoerd op t strand natuurlijk dus was alweer helemaal in mijn favoriete stand: de liever-lui-dan-moe-stand :-) Maar Gerben overtuigde me dat dit natuurlijk wel mijn kans was om haaien te zien. Achteraf maar goed dat 'ie me heeft overgehaald! Wat ik nog veel liever wilde zien dan haaien waren roggen en dat is gelukt! 's Ochtends voor de tour gingen we nog ff naar de pier van de duikschool waar Gerben mee had gedoken want hij had daar een zeepaardje gezien. Die wilde ik natuurlijk ook wel zien! Na heel lang zoeken, want ze zijn zo klein en moeilijk te zien (ze lijken bijna op zeegras) zagen we het zeepaardje! Zo lief en schattig. En dat was niet alles, terwijl we aan t zoeken waren naar t zeepaardje zwom er gewoon een zwarte rog met witte stippen langs! Omdat het water zo helder is kon ik
gewoon een foto maken boven water (zie foto)We zagen ook nog een echte rode zeester en krabbetjes, en dit allemaal gewoon vanaf de pier! Wat een begin van de dag :-)

Toen we stopten bij de voorkant van het rif om te gaan snorkelen kwamen de haaien al meteen op de boot af. Vanaf de boot zag je n stuk of 4,5 bij elkaar met nog wat andere hele grote vissen. Het was dus de bedoeling dat wij daar tussen gingen springen... hmmm. Ik vond t toch wel n beetje eng en zag t niet zo zitten om tussen de haaien te springen terwijl de snorkelgids voer gaf aan de haaien. Gerben wilde een foto van mij maken tussen de haaien en drong er sterk op aan (en nu druk ik me heel subtiel en beleefd uit :-)) (eigenlijk dramde hij gigantisch!) dat ik snel in t water moest springen omdat anders de haaien weer weg zouden zijn. Ik stond daar maar te draaien en te doen op de boot en kon niet echt n goede manier vinden om met de flippers op de rand van de boot te komen om in t water te kunnen springen. Maar jullie begrijpen t wel, eigenlijk wilde k r gewoon nog niet in! Toen ze n beetje uit zicht waren ben k r ook ingesprongen en heb ze op n paar
meter afstand kunnen zien. Gaaf om in t zelfde water te zitten als die haaien, maar k was blij dat ze wat verder weg waren. Ook al doen ze niks, k weet niet, t blijven toch wilde roofdieren...

Daarna kwam er meteen al n grote rog aan (deze was zonder stippen), zo gaaf!! Wat een bijzondere dieren. In totaal hebben we er wel n stuk of 7 gezien waarvan een hele grote, met wel een breedte van een meter! Er zijn natuurlijk nog wel grotere roggen op de wereld maar wij waren toch wel heel erg onder de indruk, ze zweven zo mooi over de bodem met hun golvende lijven, geweldig!!

Allemaal mooie gekleurde vissen, (maar niet veel anders dan we in Roatan ook al hadden gezien) koraal en grote groupers. Ook weer schildpadjes gezien en weer n Green Moray Eel! Wat n grote beesten zijn dat! De gids liet wat kreeften, zeesterretjes en andere grappige kleine beestjes zien.

In de ochtend hebben we 2 stops gedaan daarna zijn we wezen lunchen op San Pedro,n ander eilandje (groter, duurder en toeristischer dan Caye Caulker). Op weg naar onze laatste stop zei de gids dat het onze 'lucky day' was. Wij dachten ja hoor, tuurlijk, dat zegt ie tijdens elke tour. Hij zei: jullie gaan niet alleen een Manatee zien (een zeekoe, staat in de top 10 van meest bedreigde diersoort ter wereld) maar jullie gaan er ook mee zwemmen. We stopten en 1 man was ons al voor in t water en zei dat er een mantee precies onder hem was. Wij dus ook als n gek in t water en daar was ie! Onder ons, heel rustig aan t zwemmen, zich niks aantrekkend van ons. Wat bijzonder!!!! Ze hebben een staart net als n zeemeermin en ze zijn zo log maar zien er zo lief en vredig uit. We konden gewoon niet geloven dat we zoveel geluk hadden. Er bestaan tours om Manatees te zien maar je mag er nooit mee zwemmen en wij zwommen gewoon toevallig op 5 meter afstand van een
Manatee!! Zo bijzonder!! Maar dat had ik al gezegd... Er zijn gewoon geen woorden voor om zo'n uniek en speciaal dier zo vlakbij te zien. Wat een snorkeltour!!!!!!!!

Na Caye Caulker was er nog steeds geen nieuws over Cuba dus zijn we nog maar in Belize gebleven. We zijn 4 uurtjes naar het zuiden gereden (richting Guatemala)en zijn 4 nachten in Placencia gebleven. Voor de verandering ook aan t strand hi hi! Een beetje bewolking en regen gehad, maar tussendoor gelukkig ook nog n paar hele mooie dagen. De zee was natuurlijk niet zo mooi als bij Caye Caulker, maar een echt zandstrand, heerlijk!!

In Placencia hebben we besloten om niet langer af te wachen maar om naar Guatemala te gaan om vanaf daar de vlucht naar Cuba te nemen aangezien er nog steeds geen nieuws was dat het vanaf Cancun kon. Via Flores zijn we naar Guatemala City gegaan. Daar hebben we lekker een dagje uitgebreid gewinkeld, nieuwe kleren gekocht, zonnebrillen gekocht, visa voor Cuba geregeld en naar de kapper geweest (in Gerben's geval een succes in mijn geval beetje een drama....)

Uiteindelijk hebben we dus gelukkig toch onze vlucht naar Cuba kunnen nemen alleen een dagje later dan gepland. De 16e zijn we vanaf Guatemala City naar Havana gevlogen. We wilden eerst in Havana blijven, want we wilden graag de sigarenfabriek bezoeken waar we de laatste keer geen tijd voor hebben gehad. Maar we hebben nog steeds geen genoeg van mooie blauwe zeeen dus zijn we meteen doorgegaan naar Varadero. Varadero ligt op 2 uurtjes rijden van Havana af. We werden afgezet bij het goedkoopste hotel, waar wij toch nog heel erg schrokken van de prijs, maar ja het was all in en we hadden na de hele dag reizen echt geen zin meer om nog verder te zoeken.

Het regende toen we aankwamen en de lucht in Varadero zag er niet veel beter uit. Maar het geluk lachte ons eindelijk weer toe en de volgende dag was het een stralende dag en lagen we op onze strandbedjes met uitzicht op de turquoise zee van Varadero. Ook hier weer: WAT EEN MOOI WATER!!! De verhalen beginnen nu zo langzamerhand wel een beetje saaier te worden voor jullie maar voor ons is nu echt het vakantiegevoel begonnen. Onze laatste 2 weken zijn ingegaan en om de pijn te verzachten dat onze reis aan het eindigen is moeten we ons maar troosten met luieren op het strand, met het drinken van Mojito's en met zwemmen in het heerlijke caribbische water! :-)

Sinds vandaag zijn we in Havana en slapen in een casa particular. Net als tijdens onze vakantie 3 jaar geleden is het weer superleuk om bij mensen thuis te slapen. Dat heb ik wel gemist hoor!

De volgende keer weer meer over onze Cubaanse avonturen....

Nienke Nijmegen

Het 'normale' leven begint er idd weer een beetje aan te komen: 'liever lui dan moe stand', kapper, mojito's....hahaha ;-) Maar eerst nog ff flink genieten in Cuba!!!! En had de foto's van die bijzondere dieren al gezien.... ben wederwom een heeeeeel klein beetje jaloers :(.... Liefs....

Annelies, Aljen en Sam

Oh jeetje... de laatste twee weken!! Snif, snotter, wij raakten toen echt een beetje in paniek, hahaha! (ging wel weer over in de laatste dagen, op een gegeven moment stel je je er ook weer op in..).

En ja, ook wij hadden dat hoor, dat de verhalen steeds saaier werden maar ons vakantiegevoel steeds groter..... je moet natuurlijk ook wel even flink relaxen als je zo'n reis maakt, anders kom je volledig uitgeput terug in plaats van opgeladen! ;-)

Maareh... krijgen we ook een foto van jouw drama-kapsel te zien? hihi, oeps... gelukkig heeft het nog 2 weken om bij te trekken (neem tenminste aan dat de kapper jou niet per ongeluk hetzelfde kapsel als Gerben heeft aangemeten... :-o

Geniet ervan in Cuba!!Kunnen jullie nou wel via Cuba/Mexico weer terug of wordt dat ook nog spannend? (als je 4 juli maar weer terugbent voor het weekendje! ;-p)

Hans & Marry

Angeliet, ik vind dat je ontzettend eerlijk bent v.w.b. het zwemmen tussen de haaien. Ik zou het ook nooit doen!
En jullie hebben groot gelijk dat jullie de laatste weken lekker gaan relaxen. Tot gauw!

Nienke (Pienk)

Hi dappere dodo's,

Ik had het echt nooooooooit gedurfd om in het water te gaan!!!!!En dat als waterratje... Het klinkt allemaal heerlijk, dus lekker relaxen nog die laatste 2 weken. Maar kijk er ook wel echt naar uit om jullie weer 'live' te zien! Wij gaan morgen naar de camping bij Marion, ook leuk, haha! Maar gaan zondag wrsch onze zomervak boeken naar Bangkok en Bali, dus hebben weer een fijne vak om naar uit te kijken.

Tot al heeeel erg snel,
dikke kus, Nienk

Ron Steenhoff

Neem visvoer mee voor welke soort haaien dan ook. Blijf er in de boot naar kijken hoe ze het opeten. Dat is fascinerend genoeg. Love RON.

Per

No entiendo nada!