gerben-angelita.reismee.nl

Lima

Hola desde Centro America!

Het is alweer een tijdje geleden dat we iets van ons hebben laten horen. Op dit moment zijn we in Antigua, Guatemala en hebben weinmiddels Zuid-Amerika achter ons gelaten enzijn ondertussen ook al ophet eiland Roatán in Honduras geweest waar we duikles hebben genomen. Om weer een beetje up-to-date met de verhalen te rakenschrijft Angelita op dit moment over onze duikervaring in Honduras en ik over onze laatste stop in Peru: Lima.

Na de busrit van 8 uur vanuit Huaraz kwamen we om 6:00 uur ´s morgens aan in de hoofdstad Lima.Naar schatting heeft Limaongeveer 8 miljoen inwoners, maar de taxichaffeur die ons naar ons hostel bracht wist te vertellen dat Lima al bijna 10 miljoen inwoners heeft. De waarheid laten we maarin het midden. Omdat we tijdens onze reis al door meerdere reizigers waren gewaarschuwd dat Lima geen leuke en veilige stad was, hadden we besloten om een hostal in de dure wijkMiraflores te zoeken. Dat het daar duur is, kwamen wetijdens het zoeken naar een hostalook achter. Na meerdere hostals te hebben bezocht, hebben we gelukkig nog iets kunnen vinden voor 75 Pesos (rond €20,-). Terwijl de overige hostals in Peru niet duurder waren dan €10,-. Na onze spullen in de kamer te hebben neergelegd, en een ontbijtjezijn we eerst nogwat gaan bijslapen. Tijdens de busrithebben weniet heel erg goed kunnen slapen. We werdenmidden in de nacht nog opgeschrikt door een mannelijkemedepassagier die keihard begon te schreeuwen. Angelita´s eerste gedachte was dat de bus werd overvallen, maar gelukkigbleek het slechts om een nachtmerrie te gaan.

Na te hebben bijgeslapen zijn we de wijk Miraflores gaan verkennen. Direct kon je merken datin deze wijk de rijkere mensen wonen. Allemaaldure auto´s (BMW, Audi,VW en zelfs Hummers) op de straat, netgekleede en opgemaakte (barbie )vrouwen, mensen aan het joggen ( een duidelijke rijkeluishobby,al die maanden nog nooit een arme indiaan zien joggen...). Dat was voor ons alweer een poosje geleden om zoveelluxe bij elkaar te zien.
Vervolgens zijn we richting het centrum van de wijk Miraflores gelopen en hebben daar een beetje gewinkeld,gewandeld en rondgekeken. Echt prachtige winkels en nette luxe restaurants. Een heel ander Peru dan wat wij de afgelopen 4 weken hebben gezien! Nog flink wat souveniers ingeslagen in één van de grote souvenirs malls.

´s Avondseen restaurant uitgezocht waar we het lokale gerecht ceviche konden bestellen. Dit hadden we al een keer in Brazilie gegeten, maar nog niet in Peru. En we vonden dat we Peru niet konden verlaten zonder dit hier te hebben geprobeerd.Ceviche bestaat uit rauwe vis met bijvoorbeeld uien, pikante kruiden, limoen en zout.. De viswordtgaar gemaakt dmv hetlimoensap. Het was fris en lekker maar eenvol bord is net iets teveel.....

Daarnaast is er nog een ander gerecht wat typisch Peruaans is zoals jullie weten, namelijk gefrituurde/gebakken cavia. In 1 van onze vorige verhalen schreef Angelita dat ik dit zeker nog wilde proberen voordat we Peru verlaten maar aangezien er dus maar heel weinig vlees aan zit, lastig te eten, duurenbehoorlijk vettig is, hebben we hier toch maar van afgezien. Om deze redenen en natuurlijk ook om Dossie (onze eigen cavia) hebben we besloten dit niet te proberen.

De volgende dag zijn we met de stadsbus naar het oude centrumvan Lima gegaan. De busrit duurde een klein uur en dat allemaal in één stad. In tegenstelling tot vele andere reizigers vonden wij het oude centrum heel erg mooi. Een heel groot plein waaraan prachtige koloniale gebouwen staan, fonteinen,een cathedraal en het paleis waar de president van Peru woont. Na het kijken van de wisseling van de wacht zijn werichting Cathedraal San Fransisco gelopen. Angelita heeft een tour door het klooster, museum en de catacombes gedaan, terwijl ik lekker in het zonnetje ben gaan lezen/sudoku spelen. Nog wat gewinkeld in de hoofdstraat van het oude centrum, en vervolgensde bus teruggenomen naar de wijk Miraflores omnaar de zonsondergang bij zee te kijken. De wijk Miraflores grenst namelijk aan zee, vanaf ons hostal was hetnog geen 15 minutenlopen. Om onze laatste avond in Peru te vieren, zijn we nog even lekker uit eten geweest met een lekker flesje wijn erbij!!

Wij hebben te weinig tijd in Lima doorgebracht om een volledig beeld van de stad te krijgen natuurlijk. We hebben van veel toeristen en Peruanen gehoord dat Lima eens stad vol tegenstellingen is. Je hebt gigantische sloppenwijken buiten de stad en gigantische rijkdom. Wij hebben alleen het mooie rijke gedeelte gezien. Helaas zijn de inwoners van Lima die wij hebben gezien niet echt representatief voor alle inwoners van de stad. Er schijnen hele gevaarlijke wijken te zijn. Toen we rondliepen in de stad, op weg naar het centrum, wilden werichting een grote verkeersbrug lopen om daar vanaf t midden over de rivier te kijken. Toen we bij t stoplicht stonden om over te steken reed er n vrouw in n taxi langs en die gebaarde naar ons dat we niet moesten oversteken dat we daar niet heen moesten gaan. We dachten eerst dat het wel meeviel maar als n wildvreemde je al zo nadrukkelijk waarschuwt zal het toch wel zo zijn.

De volgende dag (vrijdag 27 maart) met de taxi naar het vliegveld gegaan om onze vlucht richting San Pedro Sula te pakken.

Zuid Amerika is een geweldig continent !Het meest bijzondere is denk ik de cultuur, de verschillende landschappen, de gewoontes, de klederdracht en de diversiteit aan culturen. Het contrast tussen de Altiplano en de laaggelegen gebieden maar ook tussende indianen en de latino`s. Er zijn zoveel redenen waarom Zuid-Amerika geweldig is, ik kan onmogelijk alles opnoemen.

We zijn heel erg blij dat wij de kans hebben gehad om te kunnen/mogen genieten vandit unieke deel van de wereld!!!