gerben-angelita.reismee.nl

Nasca

Goedemorgen!

Het is inmiddels half 10 in de ochtend en zijn nu ongeveer 3,5 uur geleden aangekomen in Huaraz. We gaan vannacht en morgennacht heel decadent in n houten cabin slapen in de bergen!! Ik kan niet wachten. De houten cabin was erg prijzig! (210 soles incl. ontbijt en 3 gangen diner = 52.50 euro per nacht) Maar het ligt prachtig in de bergen met uitzicht op de besneeuwde bergtoppen (althans dat zegt de site...) Maar dit is nog niet alles. Er is een sauna! En het allerbeste: we hebben een open haard in onze privé cabin, wiehie!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Maar om een lang verhaal kort te maken: we worden om 1 uur opgehaald door de eigenaresse van de Lazy Dog Inn (vanaf vanmiddag dus de Lazy Gerben&Angelita Inn) zodat we gratis met ze mee kunnen rijden de bergen in. Voor 3 uurtjes wachten toch weer 35 soles bespaard :-) Dus nu hebben we mooi nog ff de tijd om weer n verhaal te schrijven en foto´s te uploaden. Want daar is straks natuurlijk geen tijd voor tussen de saunarondes door, of tijdens het genieten van een wijntje met stukje kaas (als mn maag t weer toestaat...) en mn voetjes opwarmen bij het knapperende knisperende behagelijke haardvuur. Zucht..... En vooruit, het kan gewoonweg ook niet want er is geen internet. Maar ook al was dat er wel, dan hadden we daar natuurlijk hélemaaaal geen tijd voor :-)

Terug naar de beleefde avonturen. Na Cusco gingen we naar Nasca om met eigen ogen de wereldberoemde Nascalijnen te zien. Dit stond hoog op mijn persoonlijke verlanglijstje. Jeetje wat is het daar dor en droog zeg! Complete woestijn gewoon. Geen plantje of groen sprietje te bekennen. De temperatuur was trouwens heerlijk in Nasca (net als in Huacachina). Superwarm maar niet benauwd. Heerlijk na al die weken kou op de hoogvlakte!

Eerst ff bijgeslapen in n hostel na n erg onrustige busrit. Gerben heeft wel aardig geslapen, maar ik heb echt geen oog dicht gedaan. Ik was eerlijk gezegd n beetje opgefokt en bang. We hoorden van te voren van veel mensen dat deze route ( Cusco-Nasca) n zeer gevaarlijke route is ivm overvallen een aanslagen. Hmmm... klinkt lekker hè? Eigenlijk wilden we niet `s nachts reizen want er werd ons al meerdere malen in Cusco, Arequipa en Puno verteld dat de kust van Peru anders is dan de Altiplano. Er zijn best wel wat gewapende overvallen geweest, maar ja we hadden niet veel keus dus toch maar de nachtbus. We hoorden dat de bussen worden overvallen door wegblokkades en dan moet de bus wel stoppen en dan slaan ze toe. Dus elke keer dat we ergens stopten waarvan ik dacht wat moeten we hier sloeg de adrenaline toe. K had al allerlei scenario´s in mn hoofd hoe ik kon voorkomen dat al onze foto´s gejat werden. En we stopten echt wel n stuk of 3,4 keer midden in de nacht, in totale duisternis met alleen maar ontelbare bergen en geen mens of dorpje te bekennen, ieks! Ik zat ook elke keer rechtop in de stoel naar buiten te turen of ik ergens vanuit de bergen onze aanvallers zag aankomen. Dus vandaar mijn erg onrustige nacht... Oh ja, voordat we de bus ingingen moesten we ook nog onze handtekening zetten en onze duimafdruk er op zetten! Dit hadden we nog nooit meegemaakt.. Dit was gewoon voor de veiligheid verzekerde het busmannetje ons. Hoezo voor de zekerheid? Voor het geval we vermoord worden en we geïdentificeerd kunnen worden? Dat soort debiele dingen gaan dan door mn hoofd.. Toen zaten er ook nog ns heel weinig mensen in deze bus, dus vroeg ik n mannetje waarom er zo weinig mensen in zaten. Of het wel n veilige weg was? En waarom we vingerafdrukken moesten geven? Hij zei: ¨ach, gewoon voor de zekerheid. Nee hoor, geen gevaarlijke weg. Tis gewoon n hele afgelegen route en geen dorpjes of mensen te zien onderweg. Ach en oh ja, er worden wel eens wat overvallen gepleegd tijdens deze route.¨ Nou dat stelt gerust zeg zo`n antwoord!!

Maar zoals jullie begrijpen hebben we ons n beetje te veel zorgen gemaakt en is het allemaal goed gekomen. (afgezien van wat lichte hartverzakkingen tijdens de stops ¨in the middle of nowhere¨) We zijn veilig en onuitgerust in Nasca aangekomen. Trouwens tijdens mijn nachtelijke ¨naar- buiten-tuur-op-zoek-naar-gevaarlijke-overvallers-momenten¨ zag ik nog wel een supermooi besneeuwd landschap. Zoveel sneeuw heb ik tot nu toe nog niet gezien, n redelijk dikke laag sneeuw. Alles was extra prachtig wit verlicht met het mooie volle maanlicht! Dus het had ook nog wel een voordeel dat ik zo wakker was ha ha!

Maar ik was dus aan het vertellen dat we eerst hebben bijgeslapen in het hostal na onze uitputtende busrit. Daarna op n kleine tour geweest naar een berg vanwaar je al verschillende geometrisch/geografisch weet ik veel, zoiets, iets van wiskundigachtige lijnen kon zien in de woestijn. Daarna naar de uitkijktoren vanwaar je al 2 figuren heel duidelijk kon zien,echt maf!K heb trouwens net ff t woord voor jullie opgezocht en de lijnen worden geogliefen genoemd. Kennen jullie toch allemaal wel dat woord? :-)

Beetje algemene culturele info voor jullie; de lijnen zijn door het Nasca volkje gemaakt. Dit volkje (nou ja volkje, ze waren natuurlijk heel intelligent en ver hun tijd vooruit) leefde ogeveer van 2500 jaar voor Chr. tot 400 jaar na Chr. De Duitse wiskundige Maria Reiche heeft de lijnen jarenlanggrondig bestudeerd en blootgelegd. Haar theorie is dat alle afbeeldingen/tekeningen en lijnen onderdeel zijn van een astronomische kalender. Maar eigenlijk weet niemand het 100% zeker omdat deze Indianen nog geen schrift hadden. Ze hebben alleen deze lijnen en figuren gevonden en wat keramiek in de bergen waar ze leefden. Die mensen moeten echt n zwaar bestaan hebben gehad. Er valt daar geloof ik iets van n half uurtje regen per jaar!!

De Astronaut, 1 van de figuren is op een heuvel gemaakt maar de rest is allemaal op de dorre vlakte afgebeeld. Vanuit de lucht zijn ze natuurlijk veel duidelijker te zien, dus ook n tour geboekt om de lijnen vanuit het vliegtuigje te bewonderen. Zoals jullie weten heeft Gerben last van wagenziekte, dus hij twijfelde of hij in zo´n minivliegtuigje moest gaan zitten. Het vliegtuigje was voor 4 personen incl. de piloot. Heel klein dus! We hebben n keer eerder in n nog kleiner vliegtuigje gezeten in Canada en toen werd Gerben ook misselijk dus dit was misschien niet zo´n goed idee. Maar ja, hoe vaak kun je nou de Nascalijnen vanuit de lucht bekijken?! En de vlucht duurde maar 35 minuten, dus als ie misselijk zou worden zou het ook weer zo voorbij zijn. Helaas hadden we wel al van heel veel andere backpackers gehoord dat ze kotsberoerd waren geworden maar anderen hadden er weer helemaal geen last van. Oh ja en onze vriendin Wies heeft de hele vlucht met haar hoofd naar beneden gezeten dus dat verhaal bood Gerben ook al niet veel hoop ha ha! Maar stoere vent dat ie is, is ie toch meegegaan. Stoer was t wel van m, maar niet zo slim want hij werd wel beroerd. Het ging eigenlijk heel goed totdat hij de camera pakte en ging filmen. Er was niets aan de hand en n moment later kijk ik opzij en zit Gerben heel witjes en zwetend als n otter naast mij! Arme Gerben.... En hij had nog wel 2 pilletjes genomen! Ik had gelukkig nergens last van, na de eerste bocht kreeg ik wel n kriebel in mn maag, net als bij de achtbaan zeg maar. Het was zo gaaf,(als je niet misselijk bent tenminste) de piloot ging eerst helemaal schuin naar rechts zodat de mensen aan de rechterkant t goed konden zien en toen n rondje en dan helemaal schuin naar links zodat ik het goed kon zien. En zo ging ie alle figuren bij langs, hij heeft dus echt heel vaak gedraaid.

Sommige lijnen zijn tot 275 meter lang. In totaal zijn er meer dan 30 geogliefen,dierentekeningen engeometrische vormen die bestaan uit duizenden lijnen en driehoeken. Maar geen van de lijnen is dieper dan 30 cm.Als je op de grond staat kun je ze soms amper zien. Sommigen denken dan ook dat ze al konden vliegen of in contact stonden met buitenaardse wezens. Maar niemand weet hoe ze ooit deze figuren hebben kunnen maken zonder de hedendaagse technologie. T blijft n mysterie.... Wel hebben ze ontdekt dat onder elke lijn ook een waterader ligt. Sommige denken dan ook dat het afvoerkanalen zijn, maar wie gaat nou zoveel tijd en energie steken in simpele waterkanalen. Lijkt mij sterk... Sommigen denken ook dat het een ceremoniële betekenis heeft. We zullen er waarschijnlijk wel nooit achterkomen. Ach, dat is misschien ook maar beter, anders was t allemaal veel minder interessant :-)

Na deze bijzondere vliegervaring hadden we nog 1 tour te gaan: het macabere openlucht kerkhof van Chauchilla! Dit is toch echt wel de meest vreemde tour ooit geweest. Op het kerkhof liggen allemaal open graven met mummies met haar dat na hun dood is doorgegroeid. Echt zo raar! Ze liggen daar ook gewoon open en bloot, je kan ze eigenlijk gewoon aanraken. Gewoon een touwtje erom heen en dat is alle bescherming en beveiliging. Oh ja, sinds 10 jaar ofzo hebben ze er een rieten dakje boven gemaakt zodat de mummies niet in de felle zon liggen.Sommige mummies hebben gewoon nogteen- en vingernagels, stukken huid (inmiddels leer) aan hun hoofd en aan de ribben! Alle mummies werden begraven in foetus houding met hun gezicht naar de opgaande zon (voor de hergeboorte). Helaas heeft de plaatselijke bevolking niet veel respect voor de graven van de Ica-Chincha indianen (graven meer dan 1000 jaar oud).

De lokale bevolking heeft zowat alle graven opengemaakt en leeggeroofd. Zelfs delen van de mummies zijn meegenomen en verkocht aan toeristen. Ongelofelijk en belachelijk of niet?! De mummies werden begraven met al hun persoonlijke bezittingen voor het volgende leven dus veel kostbare dingen voor de gravendieven. Wanneer ze de buit binnen hadden gooiden ze de rest van de mummies en de spullen die ze niets opleverde gewoon weer op de grond. Onvoorstelbaar gewoon. Er liggen scherven keramiek van duizenden jaren oud gewoon los op de grond.... De regering heeft niet genoeg interesse in deze mummies, daarom liggen ze niet beschermd in n museum. Al t geld voorwordt natuurlijk in Cusco en omgeving gestopt omdat daar de grootste toeristentrekpleister is: Machu Picchu. Ik snap dit echt niet, dit is zo bijzonder en uniek. Waar ter wereld vind je nou zulke mummies?? (OK, de mummies in Salta waren nog beter bewaard maar die waren ook ¨maar¨ 500 jaar oud).

´s Middags hebben we de bus genomen naar het nationaal reservaat Paracas voor een waarschijnlijk laatste ontmoeting met de Zuid-Amerikaanse wilde dieren....

Nienke Nijmegen

Ik blijf me verbazen over alles wat jullie meemaken! Tot snel! xx

mam

hallo ,wat eng dat met die mummies, was je niet bang angeliet ?
maar wel heel interesant,en in dat vliegtuigje ook ,wat een mooie foto's zijn dat ,jammer dat gerben zo misselijk werd
ik hoop dat jullie erg genieten in de sauna en rust maar goed uit ,dan kun je er weer een poosje tegen ha ha ha
prachtige foto's allemaal ,net posters,en mooie verhalen,
veel leifs van ons

Ronald Steenhoff

Nieuw in de fanclub. Ik heb nog niet alles kunnen lezen op dit ogenblik. Wel heb ik die engerd uit Nasca eraf gehaald om in de map "kunst' te bewaren. Kijk, daar houd IK nu van.
Succes met jullie zeer leerzame trip. pas goed op je zelf. Veel liefs, Meta en Ron

Annelies

Ben even aan het "bijlezen"met jullie verhalen. Die Nascalijnen lijken me wel supergaaf zeg! Maar ik vraag me af of mijn maagje het zou trekken, heb op boten ook altijd snel last. Arme Gerben, ik heb RESPECT voor hem dat ie toch is gegaan!!! Heeft hij uiteindelijk geen spijt??