gerben-angelita.reismee.nl

Valle Sagrado - Cusco

Hoi allemaal!

Inmiddels hebben we alweer heel veel verschillende dingen gedaan maar nog geen tijd gehad om erover te schrijven. Gerben heeft gelukkig 1 verhaal van me overgenomen: Huacachina :-) We vetrekken straks alweer richting Lima, de hoofdstad, om daarna vanavond om 22.00 uur meteen door te gaan naar Huaraz. Na onze 4 daagse trektocht naar Machu Picchu hebben we ter compensatie een gratis tour naar de heilige vallei ( Valle Sagrado) er uit kunnen slepen. Ook hebben we in totaal nog 50 soles terug gekregen met flink gezeur. Ik moest helemaal n officiele verklaring opschrijven met alle klachten richting gids en de agency ha ha! Ze hebben een meeting gehad met de gids en de agency en hem al zn wanprestaties en leugens voor de voeten gegooid. Heeft wat tijd gekost maar toch nog wat voor terug gekregen... We mochten dus ook gratis op tour door de heilige vallei wat heel goed uit kwam aangezien wedit toch al van plan waren.

De eerste dag na de 4 daagse toch hebben we natuurlijk flink uitgeslapen, de was laten doen, n beetje in de stad rondgestruind en geïnternet. Cusco is echt n supergeweldige stad met prachtige pleinen en koloniale gebouwen. Prachtige oude straten met muren van Inka stenen, allerlei megagrote kathedralen, leuke winkeltjes.Vooral de wijk waar wij slapen: San Blas, is supergezellig. Heel veel winkeltjes die ambachtelijk vervaardigde spulletjes verkopen en de meest mooie schilderijen!! Oh, supermooie felle kleuren ( het moet wel je smaak zijn natuurlijk) enveel 'native / indigena 'afbeeldingen(kan niet op t Nederlandse woord komen) Oh en zo goedkoop! Elke keer als k langs die winkeltjes loop, moet k r naar kijken en loopt t kwijl me in de mond. Wat zou ik graag zo'n schilderij willen hebben!! Maar ja, krijg zo'n schilderij je rugtas maar ns in, laat staan t vliegtuig, grrr!!

Cusco is n aardig moderne stad verder, je hebt hier eigenlijk alles. We hadden n supermarkt gevonden met ciabattabrood, jippie!! Eindelijk weer ns heerlijk lekker knapperig brood met smaak. Lekker n paar plakjes kaas gekocht (niet van die beschimmelde zuurruikende feta-achtige kaas die de hele dag in de zon ligt t verrotten..) en die heerlijke verse broodjes opgegeten op het grootste plein in de stad : Plaza de Armas. Heerlijk!!!!!!!!! Oh wat kun je dan verlangen naar 'normaal' brood. Dit even terzijde, maar ik ben echt helemaal strontflauw van datgeur- en smaakloze witte brood met jam...pfff. Dat ist enige wat we de laatste maanden 's morgen eten. Eerst aten we nog lekker ei, maar aangezien we de laatste tijd vaker last hebben van diarree eten we het enige dat lekker smaakt ook niet meer... Maar nu verder over belangrijkere zaken: De Heilige Vallei.

De daaropvolgende dag vertrokken we naar deheilige vallei. Als eerste bezochten we een 'marktje', wat inhield: 4 kraampjes, n wc en n vrouwtje in traditionele kleding aan t weven met lama's op de achtergrond. Het blijft interessant om te zien hoe ze dat weven doen, maar na maximaal 5 minuten hadden we dat toch ook wel weer gezien. Daarna gingen we naar de eerste Inka ruïne bij Pisaq. Voordat we deze ruine konden bewonderen moesten we eerst nog ff n flinke heuvel op. Het gedeelte dat wij bekeken bestond uit 1 hoofdtempel, gewijd aan de god Viracocha (kennen jullie m nog?) en nog allerlei bijtempels gewijd aan de subgoden: de maan, de zon, de sterren, de regenboog etc. De gids die mee was heeft veel uitgelegd en was zelfs grappig (wat n verademing na de Lapzwans!!) Mooi uitzicht op de vallei en gelukkig weer mooi weer! We hebben zoveel geluk gehad met het weer, ondanks dat we in het regenseizoen zitten hebben we eigenlijk niets hoeven laten om de regen.

Na Pisaq gingen we lunchen in Urubamba. De rest gingweer in een toeristisch lopend buffet-achtig restaurant, maar wij niet. Wij hadden de heerlijke ciabattabroodjes met kaas ontdekt dus daar hebben we meteen meer van gekocht in Cusco en die hebben we lekker rustig zitten oppeuzelen op n aftands bankje op n pleintje waar ze volgens mij nog nooit n toerist hadden gezien. We werden namelijk helemaal bekeken en nagekeken... maar t broodje was heerlijk! :-)

Na de lunch de bus weer in op weg naar Ollantaytambo. Dit dorpje is een echt Inkadorpje met bijbehorende baden (ruines) en fort. Mooi fort, vanaf waar je een mooi uitzicht had op het dorpje. Het dorpje is helemaal volgens Inka stijl gebouwd. Heel gestructureerd. De benedenverdiepingen van de huizen hebben allemaal nog de originele Inka stenen, alleen de daken en 2e verdiepingen zijn modern. Ook de straten zijn in Inkastijl gebouwd, met gootjes aan de zijkant voor het water. Op deze manier had het hele dorp altijd water om te koken, te wassen of te drinken.

Na Ollantaytambo gingen we naar onze laatste stop: Chinchero. Chinchero is volgens de gids (de gids lijkt trouwens zo van de set van Miami Vice te zijn weggelopen!! ha ha, superstrakke jaren '80 spijkerbroek, jaren '80 zonnebril en niet te vergeten een echt jaren '80 snor ha ha!! Jammer dat we er geen foto van hebben) de mooiste ruine van allemaal. Maar omdat de meeste toeristen liever meerdere dingen minder goed willen zien op 1 dag, in plaats van 1 of 2 dingen echt goed, zien wij alleen het kerkje van Chinchero. De zoveelste kerk.... De plek van de kerk was supermooi en het hele dorpje was heel charmant met prachtige groene landbouwterrassen eromheen. Maar het verhaal van de gids over de fresco's was wel interessant, maar zwaaien en gekke bekken trekken naar een schattig klein meisje een paar bankjes voor ons was toch leuker.

Weer een geslaagde dag: een mooie zonnige dag metschilderachtige omgeving en hele mooie ruines!!

Rob & Marlous, San Cristóbal de las Casas

Hola amigos!

Goed om te horen dat jullie veilig zijn aangekomen in Lanquin en dat jullie heerlijk genieten in jullie hutje. Wij hebben het gehaald tot San Critóbal en dat ging allemaal prima. Wij waren er tegen 4 uur vanmiddag (Mexicaanse tijd, want hier is het een uur later dan in Guatemala)...We genieten nu heerlijk van een rood wijntje en gaan morgen het stadje verkennen en woensdag op naar Palenque en dan ook in zo'n heerlijk hutje als jullie!

Wij vonden het ook erg gezellig de afgelopen week en we zullen nog wat foto's opsturen via de mail! Geniet nog van jullie reis en tot in Emmen!

Groetjes van ons