gerben-angelita.reismee.nl

First Class toeristische bus Puno - Cusco

Hola todos!

Na onze trip in de Colca Canyon nabij Arequipa zijn we naar Puno vertrokken om daar zaterdagmorgen met de toeristische bus (First Class) naar Cusco te reizen. Aangezien we toch ongeveer 7 uur in de bus moesten zitten konden we net zo goed onderweg een paar leuke culturele stops maken. Op aanraden van veel andere backpackers hebben we deze toeristische bus genomen. ´s Ochtends om half 8 moesten we op een privéterminal zijn, we vonden het allemaal een beetje vaag en waren bang dat het een verrotte bus zou zijn. Maar het viel allemaal hartstikke mee, de man van t hostal was blijkbaar toch wel te vertrouwen :-)

Onze eerste stop was in Pukara, waar we samen met de gids (een hele professionele die heel veel wist te vertellen (in tegenstelling tot de lapzwans van een gids die we tijdens onze 4 daagse trektocht naar Machu Picchu hadden!! Maar daarover meer in mn volgende verhaal) over de Inka beelden die bij de ruines daar gevonden zijn. Het was heel interessant en leerzaam. Tenminste dat vond ik, Gerben liet zn aandacht op de helft n beetje zakken vond ik :-)

Na de tour door t museum moest Gerben zn energie natuurlijk ff kwijt en dat kon mooi met 2 jongetjes tijdens een potje voetbal op t pleintje. (Hij heeft ze natuurlijk dik ingemaakt... Daarna de bus weer in op weg naar de volgende culturele stop: La Raya, het hoogste punt tijdens deze trip (4335 mt). Natuurlijk weer 20 indiaanse vrouwtjes in klederdracht die van alles en nog wat proberen te verkopen of met je op de foto willen met n lief donzig alpaca-tje tegen wat soles. Een heel mooi uitzicht op de bergen. Onderweg vicuña´s, lama´s, besneeuwde bergtoppenen de kale vlaktes van de Altiplano.

Geluncht in een tuin met op de achtergrond een muzikale bijdrage van de lokale Jan Smit & Vrienden (maar dan met poncho enzwart indianenhaar hi hi) Weer heel toeristisch, maar de typische traditionele muziek verveelt mij persoonlijk eigenlijk nog steeds niet, dit in tegenstelling tot bijna alle andere medereizigers.... Het eten was echt heel erg slecht: t was veel te weinig, koud, ongaar en smaakloos, maar ach dat mocht de culturele pret niet drukken.

Volgens mij de mooiste en de meest interessante stop was in Raqchi (3475 mt). Dit archeologisch centrum bestaat uit een indrukwekkend bouwwerk van +/- 90 meter lang en +/- 25 meter breed. In de Inkatijd bestond het uit een tempel van de god Wiraqocha, woningen voor priesters, opslagplaatsen en ceremoniële baden. Voordat de Spanjaarden de tempel verwoestten was dit de grootste/hoogste tempel van het hele Inka-rijk. Volgens de legende rees de god Wiraqocha uit het Titicacameer en bracht licht: de zon, de maan en de sterren.Een andere legende is; om beschaving te brengen verwoestte hij alle mensen rond het Titicacameer behalve twee: MancoCapac, de zoon vanInti = zon(betekent schitterende oprichting)en Mama Ocllo (betekent moeder vruchtbaarheid) en deze twee zouden samen de Inka beschaving hebben opgericht. Dit even voor de cultuurliefhebbers onder ons :-)

Ondertussen zijn we nog bij een paar huizen gestopt waarvan de bewoners zelf zilver smeden en er prachtige sieraden van maken. Zoals jullie wel begrijpen wilde ik wel weer graag zo´n mooi zilveren sieraad aanschaffen maar terwijl ik druk aan het onderhandelen was moesten we dus bus weer in. (Maar bij de volgende stop heb ik de schade ingehaald en flink afgedongen op een prachtig zilveren Inka hangertje!!) Bij 1 van de huizen mochten we in de keuken kijken en daar liepen allemaal Peruaanse Dosseltjes rond!! Onze blijdschap was natuurlijk groot maar helaas waren deze Dosseltjes niet te aaien, ze waren heel erg bang. (voor de mensen die denken wat zijn Dosseltjes in vredesnaam? Dat zijncavia´s; onze cavia heet namelijk Dossel) Zo grappig om het lieve ge-oink weer n keertje te horen! Alleen deze Dosseltjes hebben een minder fijn leven: ze belanden in de pan... Ieder huis op het platteland heeft n stuk of 20 cavia´s in de keuken rondlopen zodat ze op elk moment verzameld kunnen worden voor het avondeten. Rond Arequipa is de lokale delicatesse gefrituurde cavia ( Cuy) en rond Cusco doen ze de cavia´s liever in de oven. We waren van plan om ze te gaan proeven, maar ik hoor van iedereen dat ze heel vettig zijn, dat er heel weinig vlees aan zit en het vlees dat er aan zit is er erg moeilijk af te krijgen. Een engelse backpacker die we hebben ontmoet gaf nog een hele grappig omschrijving. Hij zei dat het eruit ziet als ¨road kill¨; aangereden geplette dieren langs de weg. Nou ja, nu ik er zo over nadenk is de omschrijvingeigenlijk niet echt grappig maar hoe hij het uitbeelde en het bijbehorende geluid was wel grappig (had je bij moeten zijn). Dus eigenlijk denk ik niet dat we het nog gaan eten. In elke stad en elkrestaurant zegt Gerben: 'Ja, ik ga het zeker nog wel proberen, maar vanavond niet.' ha ha, nou we zullen zien, hij heeft nog tot 27 maart om het te proberen. (27 maart vliegen we voor 10 dagennaar Honduras om te gaan leren duiken....kan niet wachten!)

Onze laatste stop was in Andahuaylillas. Dé attractie in dit dorpje is de kerk San Pedro de Andahuaylillas. De kerk is gebouwd in 1580 en staat ook wel bekend als ' de Sixtijnse kapel van Peru'. Toen ik de buitenkant zag dacht ik: ' hmmm... zo indrukwekkend kan het niet zijn'. De kerk ziet er van buiten namelijk heel gewoontjes en simpel uit. Eenmaal binnen begrepen we wel wat ze met deze bijnaam bedoelen. Je moest een zonnebril opzetten tegen het oogverblindende goud dat je tegemoet komt. Dit is natuurlijk een beetje overdrijven van mijn kant, maar echt een prachtig gouden altaar watlicht lijkt af te geven. Hele mooie fresco´s van de Escuela Cuzqueña (school van Cusco) Alhoewel de schilders van deze school nou niet echt talentjes waren, want de geschilderde lichamen zijn helemaal uit proportie, ziet het er toch mooi uit zo in deze kerk. Er is zoveel goud in deze kerk dat ermensen zijn geweest die de trosjes druiven van goud aan een beeld hebben gejat. Die sukkels wisten alleen niet dat er alleen maar een laagje goud om de tros druiven zat en dat niet de hele tros bestond uit puur goud hi hi!

Tegen het einde van de middag kwamen we in Cusco (Qosq´o in het Quechua) aan. We werden opgehaald doorDarcy, een hele aardige jongen van het hostel waarweverblijven. Dit was gelukkig ook allemaal goed geregeld.

Eindelijk in dé archeologische hoofdstad van de Americas!!!!!

Nienke Nijmegen

Nou, ik ben weer helemaal bijgelezen hoor, na een korte periode van 'radio-stilte'.....

Tja, je blijft gevoelig voor sieraden, Angelita. Maar je hebt geen oorbellen gekocht.... is ook niet nodig; want je hebt die prachtige dollar tekens nog ;-)!!!

x Nienke