gerben-angelita.reismee.nl

Arequipa - Colca Canyon

Hola!

We zijn inmiddels in Cusco en hebben een 4 daagse tocht naar DE Inka hoofdstad Machu Picchu achter de rug. Dit verhaal komt een volgende keer want hiervoor zijn we eerst nog in Arequipa geweest (de witte stad van Peru genoemd omdat er heel veel gebouwen van sillar zijn; een witte vulkanische steen) en een 2 daagse tour naar de Colca Canyon hebben gedaan.

We zouden tussen 8 en half 9 worden opgehaald wat uiteindelijk kwart over 9 werd (ja dit is geen Nederland :-)) Onderweg naar Chivay waar we zouden overnachten kwamen we langs een mooi landschap vol met kuddes alpacas en lama´s. De gids en chauffeur hadden nog al haast (ja, hadden ze iedereen maar iets eerder moeten ophalen!) en er konden amper stops af om foto´s te maken van de omgeving en de dieren. We hebben onderweg in Bolivia en Peru al veel vaker kuddes alpacas gezien maar nooit de kans gehad om ze te fotograferen. Ik dacht dit laat ik me niet weer gebeuren! Dus na vragen kon er gelukkig een stop af (wel van maar maximaal 5 minuten natuurlijk, want toen schreeuwde de gids alweer: Vamos, vamos!! Grrrrr, daarom haat ik dus georganiseerde tours) Zo mooi, Peru heeft heel veel vlaktes met mooi groen kort gras (t zal wel geen gras heten, maar zo noem ik het maar ff voor het gemak) met allemaal kleine poeltjes erin en daartussen staan de alpaca´s en lama´s te grazen, ik blijf het een prachtig gezicht vinden! Natuurlijk ontbraken de prachtige indrukwekkende bergen niet.

Het eerste gedeelte van de eerste dag was dus heel veel rijden in noordwestelijke richting vanaf Arequipa. We zagen ook nog wilde vicuñas in het national reserve Pampa Cañahuas. Ook al hadden we deze gezien in Argentinië en Bolivia, blijft mooi om die wilde met uitsterven bedreigde dieren te zien. Ondertussen stopten we nog bij een barretje waar we cocathee of thee met muña (mijn nieuwe favoriete smaak thee, je weet wel die blaadjes die naar citroen en mint smaken die ik ook bij de familie op het eiland Amantaní kreeg. Dit is ook niet echt relevant voor het verhaal natuurlijk, maar zodat jullie weten waar ik over praat :-)) Tegenover deze bar was een enorme rotswand met verschillende figuren erin: om deze figuren te herkennen had je eerder paddothee nodig dan cocathee, maar de peruanen zien het er wel in...)

Door naar een uitzichtpunt om 2 vulkanen en de omringende besneeuwde bergtoppen in Patapampa te zien. Dit was het hoogste punt van de tour: 4.800 meter.Helaas zagen we geen enkele vulkaan of grassprietje want t was gigantisch mistig en heel koud. Nog een eigen bouwwerkje afgeleverd daar. Het schijnt dat als je de stenenstapelt tot een soort toren van Pisa dan mag je een wens doen, en die komt natuurlijk altijd uit. We zullen het zien :-) Aan het eind van de middag arriveerden we in Chivay, hoofdstad van de vallei (3633 meter). Een mooi klein dorpje omring door groene terrassen en hoge bergen. Heerlijk weer naar hot springs geweest, mooi uitzicht vanuit het bad op de bergen. ´s Avonds hadden we een heerlijk toeristisch programma. Avondeten met een peruaanse band en traditionele dansers. Was achteraf toch wel heel leuk, want deze dansen zijn toch echt wel heel anders dan de vorigen die we hadden gezien.Het eten was bagger. We hadden een leuke duitse jongen in de groep enverder was t echt de meest saaie suffe groep ooit tijdens deze reis. N vreselijk canadees meisje die ook half italiaans was en daarover de hele tijd over moest vertellen aan iedereen die het maar horen wilde of niet horen wilde. K werd echt gek van dat mens!! Ja, en ik zie er zó italiaans uit, ik heb n typisch italiaans gezicht en mijn naam is ook echt HEEL italiaans en ik kan alles traditionele italiaanse specialiteiten koken, bla bla bla bla bla bla bla. Gerben zat naast haar, maar negeerde haar gewoon compleet ha ha! Dus verder gezellig lol gemaakt met die aardige duitse jongen.

Volgende dag moesten we om kwart over 5 ontbijten (dat is de laatste tijd heel normaal voor ons, is zelfs uitslapen, eergisteren moesten we om half 5 ontbijten!!! Zien jullie mensen, dit is echt géén vakantie meer, anders stond ik ECHT NIET om 4 uur op, maar dit terzijde....) en weer in de bus door de mooi colca canyon (trouwens de diepste canyon ter wereld). Onderweg nog gestopt bij Inka graftombes. De Inka´s begroeven hun mensen in foetushouding in de berg met stenen ervoor gericht naar de zon. Hele mooie uitzichten! Oh ja, ook nog gestopt bij dorpjes, bij een van de dorpjes stonden 10 mooie meisjes klaar om hun traditionele dans aan ons te laten zien. Hoezo toeristisch?? Iedereen staat toch graag om 6 uur ´s morgens in hun mooiste feestkleding een dansje te doen rond de fontein op het plein? Toch?

Gerben heeft nog een foto gemaakt (ook helemaal niet toeristisch verder hoor hi hi) met zn peruaanse gevogelde vrienden (zie foto). Eigenlijk stopten we daar voor een wit kerkje, maar ik was natuurlijk meer geïnteresseerd in die mooie kindertjes met mooie kleren dat ik de kerk verder niet van binnen heb gezien...

Heel grappig, alle vrouwtjes die spullen verkopen of die buiten zitten, zitten te breien. Als ze met elkaar praten zitten ze wol rond zo´n houten tolding te doen (k weet niet hoe je dat noemt, is om de wol tot garen te maken) Zelfs kleine meisje al. Trouwens, de vrouwen hier hebben weer hele andere hoofddeksel op dan in Puno bijvoorbeeld. Ze hebben een hoedje, net als die strandzonnehoedjes die kindjes op hebben ( en soms ook wel onmodieuze volwassen mensen :-)) Als ze de voorkant van het hoedje omhoog hebben geslagen betekent het dat ze ongetrouwd zijn en als ze het hoedje omdraaien zijn ze getrouwd. Of net andersom, dat weet ik niet meer....

Ontelbaar veel landbouwterrassen met mais, quinoa, kiwicha (graanachtig iets) onderweg. Veel van deze terrassen zijn zelfs pre-inka. Einddoel was Cruz del condor, een punt in de vallei waar veel condors te zien zijn. Helaas hebben we er maar 4 vliegend gezien,waarvan wel 2 vlak over ons heen vlogen! En nog 3 zittend op n rots. Die wilden we wel eens van dichter bij bekijken, dus gerben en ik door de bosjes heen om dichterbij te komen. Natuurlijk heel langzaam en voorzichtig omdat we geen wilde dieren aan t schrikken willen maken. Werden we ineens teruggevloten (letterlijk en figuurlijk, de soort van boswachter had zo´n scheidsrechterfluitje ha ha). Dus geen hele close-up foto´s van de zittende condors helaas. We waren blijkbaar te laat daar, want het verkoopvrouwtje zei dat n uur geleden er ongeveer 8 condors te gelijk in de vallei vlogen.. Tjsa.. t zit niet altijd mee.

Op de laatste dag in Arequipa hebben we lekker rondgeslenterd in de stad, die nog veel mooier bleek dan we dachten. Het centrale plein is supermooi, een mooi vierkant plein met een fontein in het midden, bomen en bankjes. Erom heen koloniale gallerijen met restaurantjes en winkeltjes. Een mooie voetgangers-winkelstraat en allemaal mooie witte gebouwen. Nog een kerk bekeken, klooster gezien van de buitenkant want we vonden het te duur om erin te gaan (ja we zijn inmiddelsecht dikke ¨kniepstuvers¨ hi hi). Een lekker broodje kip gegeten (voor t eerst sinds maanden een echt knapperig broodje!) Daarna een taxi genomen naar de busterminal. Onderweg had onze taxi nog een ongeluk met een niet oplettende peruaanse Schumacher.We namen ´s middags de bus naar Puno om daar 1 nachtje te slapen en de volgende morgen om half 8 met een speciale bus die op 5 toeristische plekken zou stoppen, op weg naar Cusco, DE stad van de Inka´s!

Vanaf Cusco kun je in 4 dagen de Inkatrail lopen naarde wereldberoemde ¨verloren stad¨ van de Inka´s. Zo verloren was ie trouwens niet, want alle bewoners wisten wel dat de stad er was (er woonden zelfs 2 families op de landbouwterrassen van Machu Picchu toen het ¨ontdekt¨ werd door Hiram Bingham, alleen die stomme Spanjaarden konden vroeger de stad niet vinden :-)

Je kunt ook met de bus en trein vanaf Aguas Calientes bij Machu Picchu komen, maar dat is natuurlijk lang niet zo stoer. We hebben de jungle trektocht naar Machu Picchu gekozen. Hoe dat erg zware wandel-fietsavontuur is afgelopen lezen jullie de volgende keer.

Hasta la próxima!!!

Laura en Wim

Met enige (on)regelmaat lezen wij jullie verhalen ook Angelita en Gerben. En natuurlijk ook de foto's, maar je vertelt het allemaal alsof de foto al overbodig is.
Een groot avontuur, waarvan wij denken dat je na een paar maanden wel bij moet komen van al die indrukken!
Jullie reizen nu door een gebied, dat voor ons herkenbaar is door de spullen die wij verkopen in de Wereldwinkel (waar wij beiden als vrijwilliger al jaren lang druk mee bezig zijn). Via importeur Cusco Peru hebben wij zlef ook al die kleurige wollen mutsen te koop en prachtige zilveren sieraden. Met kerstmis verkopen we kerstgroepen met beeldjes waarvan de figuren gekleed gaan in de kleurige kleding, die wij ook op jouw foto's zien. Echt uniek! Wat wij ook verkopen zijn gelukspoppetjes met die kleding en van keramiek leuke autootjes vol met mensen in die klederdracht.
Als jullie straks verder gaan naar Nigaragua en Mexico zullen we ook herkenning zien, want daar vandaan verkopen we ook heel veel (importeur Esperanza).
Wij kennen de beelden ook van project-presentaties, om te zien hoe producenten de spullen maken.
De arme woonsituatie wordt ook wel duidelijk uit de foto's die jullie tonen, maar uit de kleuren en de blijdschap van die mensen, maken wij op dat ze misschien wel gelukkiger zijn (levenvreugde) dan wij hier in ons "rijke" West-Europa.

Veel plezier nog en... we blijven jullie volgen. (ook al hebben we tot nu toe nog niet gereageerd)
Liefs en groetjes, Laura en Wim.