gerben-angelita.reismee.nl

Pampas - Amazonias

Hola!

Hier zijn we weer! We zijn inmiddels teruggekomen uit het oerwoud en de pampas. 5 dagen geleden zijn we voor een 3 daagse tour naar de pampas van de Amazone gegaan. Maar voordat het zover was hebben we wel heel wat uurtjes op het vliegveld van La Paz doorgebracht. We zouden om 11 uur vertrekken en moesten er om 10 uur zijn. Zo goed voorbereid als we waren, waren we er al om kwart over 9. Bij het inchecken bleek dat we niet met de vlucht van 11 uur meekonden maar pas om half 2. Niemand die ons ook maar ff informeert ofzo?! Blijkbaar had Amaszonas (de vliegvaartmaatschappij) Copacabana tours wel geïnformeerd (waar we de tickets hebben gekocht) maar vonden ze het niet zo nodig om ons n smsje te sturen.... Dus 4 uur wachten voordat we konden inchecken (op zich klinkt dat niet lang, maar vergeet niet dat ik al om half 7 naast mn bed stond, en dat is op zich ook niet abnormaal vroeg maar wél als je niet hoeft te werken enheel erg van slapen houdt!!).Het kwam dus omdat de vluchten van de dag ervoor gecancelled waren en die mensen mochten dus op onze vlucht. Dus achteraf hadden nog best geluk dat we dezelfde dag toch nog wegkonden, helemaal aangezien we de volgende dag de 3 daagse Pampas tour hadden.

Om2 uur was het eindelijk zover enkonden we onze ¨Boeing¨ betreden. En dat bedoel ik sarcastich...Er konden namelijk maximaal wel 15 mensen in dit ¨inmens grote¨ vliegtuig :-) Op het vliegveld zeiden Gerben en ik nog tegen elkaar, als wemaar wel naast elkaar kunnen zitten. Maar er waren niet eens 2 stoelen naast elkaar, dat pastte niet hi hi. Er zat een gangpad tussen onze stoelen, zo klein. Heel grappig. Het opstijgen was wat gevoeliger dan n normaal vliegtuig maar verder merkte je er eigenlijk niets van. T was alleen best maf dat je zo over de schouder van de piloten meekijkt op de radar.Leuke ervaring!

Het laatste stukje van de vlucht ging over prachtig groenAmazone gebied met grote bruine rivieren. Het landen was ook, hoe zalik het zeggen, apart... Een ieniemienie landstrookje op een grasveld met allemaal bomen erom heen.

Uiteindelijk goed gelandin Rurrenabaque. Wat een klamme hitte daar, jeetje, wat een verschil metde ¨kou¨ van La Paz. Een hostel gezocht, bij Indigena tours langs gegaan voor depampastour en toen nog ff wat gegeten en op bed.Ons hostel heeft trouwens een prachtig uitzicht op de rivier Beni. Vanuit je bed kijk je door het muskietennet (want er zit geen raam in) op de rivier, heel mooi!

Nu dan wat ik eigenlijk wilde vertellen: de Pampas tour. We moesten eerst 3 uur in de jeep over n hobbelweg en daarna nog bijna 3 uur op n héél eng laag houten bootje op de rivier. Nu was dat bootje eigenlijk helemaal niet heel eng, maar hij wiebelde heel erg en hing heel erg ver in t water aan mijn kant. En na ons ¨kaaiman-incident¨ zat k niet zo relaxed op dat water. Wat ook niet hielp is dat we na n kwartiertje ofzo al n krokodil tegenkwamen waar we voor mijn gevoel veel te dichtbij kwamen ( viel denk ik wel mee voor iemand die geen kaaimantrauma heeft....) Maar op een gegeven moment zagen we gelukkig geen krokodillen,kaaimannen of alligators meer maar wel brulapen, cappucijneraapjes, capibara´s en allerlei vogels. Dus toen kon k ook wel weer genieten van het tochtje. Het tochtje was helemaal compleet toen we onderweg al roze dolfijnen zagen!! Heel maf om dolfijnen te zien in zoet water, voor je gevoel klopt dat niet. Ze komen af op het geluid van de motor en de volgende dag zouden we met ze gaan zwemmen (nou ja ik niet, want je krijgt mij voor geen geld meer in dat kaaimannenwater!)

We hadden een groep van 8 personen totaal. 2 Nederlandse vrouwen, een Zwitsers-Boliviaans stel en Ross (Ier) en Catherine (Amerikaanse). Rustige groep, behalve de Amerikaanse natuurlijk, ze bevestigde maar weer eens dat onze bijnaam voor de Verenigde Staten ¨Decibel-land¨ zeer terecht is :-) En ondanks dat ze ook mega overdreven kon reageren als je haar vroeg of ze ff n foto van ons wilde maken ( Vraag Angelita: ¨Could you please make a picture of us?¨ Antwoord Catherine: ¨AAAAAABSOLUUUUUUTELY!!¨), was ze heel erg aardig en gezellig. Ross was superlollig en vriendelijk. En kon heel grappig de spot drijven met Catherine (waar wij natuurlijk graag een handje bij hielpen :-))

Na aankomst bij het slaapkamp gingen we zonsondergang kijken op een andere plek. Helaas was t bewolkt en waren er nog 30 andere lawaaierige toeristen...

´s Ochtends hoorden we de brulapen en geritsel op het dak. Toen we naar het ontbijt wilden gaan schrok ik me dood want er sprong een capuccijneraapje op de reling. Er waren heel veel capuccijneraapjes op het kamp, heel grappig!

Volgende dagop tijd op om op Anacondajacht te gaan in het hoge gras. Nu had ik persoonlijk niet heel veel behoefte opeen Anaconda van 7,8 meter tegen te komen (je weet wel, diezelfde als uit de Pantanal die kleine kinderen opeet) maar volgens onze gids Domingo was het water te laag op het moment om zulke groten tegen te komen. Nu zouden we, als wegelukhadden,maarkleintjes tegen komen van 2 meter ongeveer... Het begin vonden we best leuk, metrubberen kaplaarzen door de modder baggeren op zoek naar slangen. Maar na 2 uur in de modder te hebben gelopen (wat megazwaar is, vooral als je te ver zakt en water in je laarzen hebt zoals ik een half uurtje voordat we terug waren had!) hadden we dat hoge gras en blubber eigenlijk wel gezien. Gelukkig was t n beetje bewolkt en was t dus niet gigantisch heet (want er is nergens een boom). Uiteindelijk vonden ze nog een Anaconda-tje van +/- 1.50 meter. Een meur dat er vanaf kwam!! (omdat hij gevangen was en zich bedreigd voelde gaf ie een of ander stinkgeurtje af)Gerben heeft à la Indiana Jones de slang nog ff vastgehouden en toen gingen we gelukkig weer terug.

Na de lunch ff uitrusten in de heerlijke hangmatten en ´s middagsweer in de boot op zoek naar roze dolfijnen om mee te zwemmen. Al vrij snel zagen we de mooie dolfijntjes weer. De meesten gingen in de rivier om met ze te zwemmen. Maar blijkbaar waren ze te saai :-)want de dolfijnen bleven niet lang en gingen al vrij snel weer weg ( maar de oorzaak was waarschijnlijk de andere gearriveerde 3 bootjes vol met schreeuwend toeristen...) Op de terugweg zagen we nog 2 luiaards in de boom hangen!!!! De eerste was haast niet te zien, maar de tweede hing heel duidelijk aan zn 2 voorste pootjes aan de boom te..ja... te luieren waarschijnlijk. Schijnt heel bijzonder en zeldzaam te zijn om ze te zien.

´s Avonds gingen we na het eten nog weer in t bootje om de rode ogen van de kaaimannen-alligators te zoeken. Vlak naast ons slaapkamp zat een moeder met een heleboel jonkies. De gids graaide zo´n jonkie uit t water, waarschijnlijk ongeveer 1 week oud. Heel schattig (ja die kleintjes zijn nog wel schattig) en hij schreeuwde om zn moeder, heel apart geluid. Jonkie weer in t water gegooid en nog genoten van miljoenen prachtige sterren en toen maar weer op bed.

Laatste dag zijn we eerst ´s morgens nog langs een zwarte kaaiman geweest die bij een ander slaapkamp ¨logeert¨. Ook lag er nog een alligator. Dus ik kon mn lol niet op. Maar moet zeggen, t was wel interessant om zo´n hele grote zwarte kaaiman te zien. Wat een beest!

Daarna nog weer op zoek geweest naar dolfijnen en deze keer waren er heel veel. Ik heb een poging gedaan om ze te filmen maar ze zijn maar zo kort boven dat het amper gelukt is. Gerben is 2 keer aangeraakt door een dolfijn! Het voelde heel zacht maar ook wel n beetje eng. Je ziet ze niet in dat bruine water en t zijn toch best grote dieren. Deze keer was veel leuker omdat bijna iedereen wel was aangeraakt door de dolfijnen en ze doken heel vaak vlak voor ze op.

Na de lunch gingen we weer in de boot terug naar de plek waar de jeep stond te wachten. Ook daar nog weer roze dolfijnen gezien, t blijft gaaf!

Onderweg nog n fikse regenbui waardoor alle vluchten gisteren zijn gecancelled, maar daar hadden wij geen last van want wij gingen nog 2 dagen het oerwoud in. We zijn blij dat we deze tour toch ook hebben gedaan naast de Pantanal. We waren bang dat het een beetje hetzelfde zou zijn maar de omgeving zag er toch wel anders uit(veel kaler en minder bossen) en hebben toch ook weer andere dieren gezien zoals de roze dolfijnen, luiaard en capuccijneraapjes.

Volgende keer meer over onzeAmazone-ervaring.

Liefs van ons!

Hans & Marry

Wat weer een mooi verhaal! Ik heb bij het stukje over de kaaimannen hardop gelachen.
Tot het volgende verhaal!
Groetjes en liefs!