gerben-angelita.reismee.nl

La Paz

Hola!

Afgelopen donderdagmiddag en vrijdag hebben we allerlei ¨ vervelende¨ klusjes afgehandeld zoals een Boliviaanse kapster uitleggen dat Gerben´s haar korter moet maar dat hij niet het leger in gaat (hij was bijna kaal...) en een van de duurste touroperators bij langs gaan om de duurste mountainbike tour te boeken langs ¨Death Road¨. We hebben natuurlijk weer achter de computer gezeten, nog een extra USB stick gekocht, boeken geprobeerd te ruilen (maar was zo belachelijk duur dat we ze nog maar ff bij ons houden) en wat eerste indrukken opgedaan van de hoogst gelegen hoofdstad ter wereld.

La Paz ligt zo mooi in een vallei, de hele stad is omhoog gebouwd tegen de bergen op. Een heel indrukwekkend en mooi gezicht. Het is hier een stuk kouder dan in Noord Chili. Ik blijf stug lopen op mn Teva´s omdat die bergschoenen toch eens moeten luchten, maar mn tenen zijn er niet echt blij mee. (En Gerben ´s nachts in bed al helemaal niet)

La Paz is MEGACHAOTISCH!!! En dat is nog zacht uitgedrukt...tsjonge jonge.... In elke straat in het centrum staan honderdmiljoen vieze stinkbusjesklem. Ik heb hier amper gewone personenauto´s gezien, alleen maar minbusjes met mooie namen vertaald als: Jannegie, Klaasie,¨Het Heilige Hart van Jezus Christus¨ of de ¨Prachtige Heilige maagd vanLaPaz¨. En al deze mooie namen worden vergezeld door prachtige kitscherige versieringen zoals rode velourse kwastje met gouden randjes :-) We vinden het ook zo grappig dat elk busje een ¨schreeuwerd¨ heeft ingehuurd die de bestemmingen van de bus zo hard mogelijk over straat schreeuwt. Rond spitsuur is het helemaal hilarisch want dan staat alles nog meer vast dan het overdag al staat en schreeuwen er gemiddeld 5 of 6 ingehuurde ¨schreeuwerds¨ alle mogelijke bestemmingen binnen La Paz door elkaar. Geen kip die het meer kan verstaan... Als we dan toevallig op de hoek met elkaar staan te bespreken welke kant we op zullen gaan, wordt er ineens keihard in je oor geschreeuwd. ¨ESTAAAAAAADIUUUUM; PLAAAAAAZA DE UYUNIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!!!!!!!!!¨ Je schrikt je helemaal lam!

La Paz is een redelijk moderne stad ten opzichte van Sucre bijvoorbeeld. Het is een heel andere soort stad vinden wij. Veel meer verschillende soorten restaurants, winkels en mensen.

Ook nog steeds heel veel bolhoedjes, lange vlechten en mooi rokken. En helaas ook de daarbij behorende meur... Ik kan er niks aan doen, maar heel veel Indiaanse mensen stinken echt. Gisteren in een minibusje werd het weer bevestigd. We kwamen terug van onze mountainbiketour, hierover in een volgende verhaal meer trouwens, en moesten met onze beide grote backpacks en kleinere rugtassen in een minibusje. Het was heel erg proppen en ik zat helemaal tegen een Indiaans vrouwtje aangedrukt ( wel lekker zacht trouwens, volgens mij hebben ze wel 30 lagen kleding aan).Ik weetniet hoe het zit met de Indiaanse mensen in de stad, maaronderweg hebben we al heel vaak Indiaanse mensen hun kleding zien wassen in rivieren,meertjes en watervalletjes, waarvoor ze volgens mij best een flink eind moeten¨hiken¨ (zoals de touroperators het hier graag noemen maar wat voor hen en voor elke niet-toerist natuurlijk gewoon wandelen of lopenis...).Dus ze zullen vast nietelke dagof elke 2 dagen hunkleding wassen. En aangezien ze zelf geen stromend water hebben zullen ze zichzelf ook wel niet elke dag wassen. Als ik op mijn neus moet vertrouwen (die het toch vaak goed heeft) wassen ze zich eigenlijk helemaal niet vaak, hopelijk 1x in de week in ieder geval. Nou dan heb je dus deze mensengeur van 1x in de week wassen plus de geur van kleren waarin oud zweet zit en die ook niet zo vaak als gewenst worden gewassen vermengd metde geur van rauw vlees, wat 48 uur in dezon heeft liggen ¨koken¨ en dan nog die stink-cocablaadjes die ze de hele dagopslaan in hun wangen,maaktkort gezegd dat je niet graag in een benauwd busje, met 15 kilo rugtas tegen je aangedrukt, dicht naast een Indiaanse vrouw zit.

Zaterdag en zondag zijn we niet in de stad geweest omdat we dus de mountainbiketour hadden en in een opvangcentrum voor wilde dieren hebben geslapen. Vandaag zijn we informatie over de Amazone aan het inwinnen. We hebben al vliegtickets gekocht voor komende woensdag. Maar we moeten nog beslissen welke tour we gaan doen. Wij hadden het idee om echt de jungle in te gaan. Maar de tours die ze aanbieden lijken eigenlijk heel erg op onze 4 dagen in de Pantanal in Brazilië. De tour gaat naar de pampas, onderdeel van de amazone, waar veel kaaimannen (die hebben we nu wel gezien, letterlijk en figuurlijk), vogels en aapjes zijn. Het enige wat deze tour toevoegt zijn de slangen (Anaconda), schildpadden en roze dolfijnen. Nou wilden we eigenlijk heel erg graag deze roze dolfijnen zien maar om nou een paar honderd euro te betalen voor alleen de dolfijnen...tjsa... weer zo´n moeilijke beslissing.

Het is heel erg duur dus we twijfelen heel erg of we die tour wel moeten doen omdat we geen zin hebben om dingen ¨dubbel¨ te doen. De andere tour gaat de jungle echt in; dus veel hoge bomen en mooie bloemen en planten maar weer minder dieren. Maar ja dat is natuurlijk wel echt de Amazone, maar we slapen in huisjes met douche en WC. We hadden een meer back-to-basic reis verwacht. Maar we hebben nog tot morgen om erover te beslissen...

De rest van vandaag en morgen gaan we de stad verder bekijken. Er schijnen een paar mooie uitzichtpunten te zijn van waar je een mooi overzicht hebt over de hele vallei. Nog ff souveniers inslaan, onze kooplust in nog steeds niet afgenomen, en opsturen naar NL. En dan dus waarschijnlijk woensdag vliegen naar Rurrenabaque in de Amazone.

Groetjes uit La Paz!

Nienke Nijmegen

er zijn ook zo veel dingen te zien en te beleven daar.... en je wilt geen spijt krijgen van dingen die je niet hebt gedaan.... maar eerlijk gezegd denk ik dat dat niet zal gebeuren: jullie zien en doen al zoveel dat één tour meer of minder jullie reis (en later de herinnering er aan) niet minder mooi zal maken. En je kunt nou eenmaal niet heel Zuid- Amerika zien ;-)... maar dat wisten jullie al..... have fun, x Nienke

Loon

Tja, lastig al die keuzes... En dat gaat jou al zo gemakkelijk af altijd Angeliet ;-)
Even over die stinkende Indianen: doet me denken aan de Indiaan uit Groningen, die Turk bleek te zijn trouwens, maar wel de geur had van een Indiaan hahahaha "Lekker??!!!"

Marry

Ook weer naar de kaaimannen?

lisette

Het lijkt mij dan juist weer heerlijk zo'n tour door de jungle incl. huisje met douche en wc. Helemaal als die geur van dat vrouwtje nog in je neus zit. Maar goed ik ben dan toch meer van het wat luxere zeg maar.....
Liefs!!!