gerben-angelita.reismee.nl

Iguazú

Feliz año nuevoa todos!! (gelukkig nieuwjaar voor iedereen)

Afgelopen dagen waren heerlijk relaxed en vreselijk warm!!! Het is hier ongelofelijk warm en klam!! Ook al doe je niets, je shirt is doorweekt. Na de Patagonische kou en snijdende wind vind ik het wel heerlijk, Gerben is er iets minder blij mee. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik spontaan begin te glimlachen als ik een deur doorga waarop een sticker zit met: we hebben airco! :-)

30 december zijn we naar de grootste attractie hier geweest: de Argentijnse kant van de watervallen van Iguazu. Ongelofelijk mooie en bijzondere watervallen! Wij dachten dat we misschien iets minder onder de indruk zouden zijn aangezien we de Niagara Falls ook hebben gezien. Niets was minder waar!!! Ik kan gewoon geen woorden bedenken die omschrijven hoe mooi! Dit en de gletsjer Perito Moreno zijn tot nu toch echt wel de meest indrukwekkendste natuurverschijnselen die we hebben gezien. La garganta del diablo ( Keel van de duivel) is super indrukwekkend! Wat een megagroot en overweldigend gat!! (80 meter hoog)Dit is 1 van de grootste watervallen van het park. Daarnaast zijn er nog ongeveer 270 andere watervallen waar ze bruggen overheen hebben gebouwd. Best wel een beetje eng, je staatgewoon 1 meter van het punt waar al dat water keihard naar beneden dendert!!En zoveeeeel water wat maar blijft stromen, ongelofelijk! Ik kan nog wel even doorgaan, maar dat doe ik maar niet:-)

Jammergenoeg zie je de grootsheid van de watervallen niet weer op de foto´s, je moet het gewoon met eigen ogen gezien hebben! Dus voor iedereen die ooit nog eens van plan is om naar Argentinie, Paraguay of Brazilie te gaan, sla de watervallen niet over!!

Het park erom heen is ook supermooi! We hebben zoveel dieren gezien waarvan we helemaal niet wisten dat die in het park waren. We liepen over een loopbrug over de rivier naar de waterval en daar lag 1 meter onder ons een krokodil! Ieks! Nog een bijzondere vogel gezien, maar weet de naam niet, die een visje in zn bek had, heel grappig! Duizenden prachtige gekleurde vlinders, gekleurde vogels, salamanders of leguanen (ben er nog niet achter wat het precies waren) en een of andere gekke wasbeer met grote platte neus. Ben er ook nog niet achter hoe dat beest heet, maar hij was in ieder geval heel brutaal en snuffelde zo in tassen met eten! Oh ja en ook nog 2 Toekans gezien!!!! Dat was ook zo bijzonder!

We waren om 8 uur ´s morgens in het park en om 7 uur ´s avonds vertrokken we weer. Klinkt n beetje overdreven maar die tijd had je echt nodig als je alle paden wilde bewandelen en rustig genieten van het uitzicht. We zijn nog met een bootje vlakbij watervallen geweest. Vond ik persoonlijk een beetje tegenvallen, het leek wel of het enige doel was om iedereen zo nat mogelijk te krijgen. Was wel leuk en lekker verfrissend, maar je zag eigenlijk niks meer van de watervallen omdat het zo spatte. Maar ach, je bent er maar 1 keer in je leven...

Het park is ook zo mooimidden in de jungle. http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationaal_park_IguaçuHet is allemaal nog redelijk echt gebleven vonden wij. Er is geen kermis van gemaakt. Er lopen meters paden door de jungle naar mooie uitzichtpunten en je kan zo ongelofelijk eng dichtbij de watervallen komen!!!

Gisteren (1 januari) zijn we naar de Braziliaanse kant gegaan, wat volgens sommigen mooier is MIsschien komt het omdat we het eerst de Argentijnse kant hebben gezien, maar vonden deze kant wel minder indrukwekkend. Enige voordeel van de braziliaanse kant is dat je een prachtig overzicht hebt op de watervallen. Je kijkt beter uit op het hele gebied en de plateau´s tussen de watervallen. Maar je ziet ze van best ver. Wij vonden de Argentijnse kant veel mooier en spectaculairder, maar hadden de Braziliaanse kant niet willen missen.

Na bijna 12 uur in het park rond te hebben gelopen vonden we het tijdvoor luieren. Op oudjaarsdag zijn we naar camping americano gegaan, waar we tegen betaling gebruik konden maken van het zwembad. Heerlijk de hele dag gelezen, gezwommen en geluierd. Zo maf, om op oudjaarsdag in dikke hitte buiten in een zwembad te liggen dobberen. Zeker voor herhaling vatbaar! We hebben nog wel een paar keer gedacht: goh, als we nu in NL waren hadden we nueen dikke jas aan, regende het waarschijnlijk en was het heel koud!

´s Avond tegen kwart over 10 zijn we op zoek gegaan naar een restaurant. De meeste waren dicht, sommige open maar was alles al gereserveerd. we hebben een klein uurtje gewacht op een tafeltje maar uiteindelijk is het ons gelukt om tegen half 12 een tafel te krijgen! Lekker buiten, n gezellig restaurant met een mega grill buiten waar lekkere steaks, varkentjes en halve kippen zo groot als kalkoenen werden gegrilled (hoe schrijf je dat eigenlijk??) 10 voor 12 kregen we eindelijk een flesje wijn en om 3 minuten voor 12 ofzo ons eten, lekkere timing ha ha!

Om 12 uur gingen alle lichten uit en het is blijkbaar een Argentijnse traditie om dan allemaal tegelijk heel hard te gaan klappen... Gelukkig was er wel vuurwerk, zo hadden we toch nog een beetje een oud en nieuw gevoel.

Vanmorgen uitgecheckt uit ons hostel (super hostel, privé badkamer, ontbijtje, aardige mensen én schone handdoeken die lekker naar zeep ruiken! :-)) We hebben vanmiddag om 4 uur de bus naar Campo Grande, Brazilie. We gaan naar de Pantenal, het moerasgebied.

We hebben veel zin om weer in een totaal andere, nieuwe omgeving te zijn!

Gisteren dus voor het eerst een paar stappen in Brazilie gezet enook de mensen daar waren weer super aardig, belooft een leuke tijd te worden!

We lezen dat het bij jullie heel koud is dus veel plezier met schaatsen!

Hasta la próxima vez!
Gerben y Angelita

Arjan en Margriet en Kiddo's

Hallo vakantie gangers .
De beste wensen van ons
En nog een mooie vakantie verder.

Harry, Janneke en Carmen

Hoi daar!
Een heel gelukkig nieuwjaar van ons!
Wow wat een mooie verhalen en foto's. Is inderdaad niet te vergelijken met ons koude Holland. Alhoewel dat ook wel z'n charme heeft... ahum..

Muchos besos

Nienke & Sander

Hi chica & chico,

Happy New year!! Een beetje laat, maar zijn net terug van heerlijke ski/ snowboardvakantie met de family. Het was zelfs nog kouder dan -10, maar hebben heerlijk genoten!! Hebben net weer jullie MOOIE verhalen gelezen en zijn weer op de hoogte (Gerben, je bent ook een prima reporter!!) Heel veel plezier de komende dagen en tot de volgende verhalen/ foto's (PS De watervallen zijn inderdaad prachtig, lijken inderdaad mooier dan Niagara Falls (zonder dat vreselijke circus er om heen!)

Besos, Sander & Nienke

natalie en sandro

hoi angelita en gerben een super gelukkig nieuwjaar!!!!!!!

hoe is t met jullie gaat goed daar he!!!!!!!

wat een gewedige verhalen en prachtige foto`s! wat zullen jullie daar heerlijk genieten!

ik ga t in de gaten houden hoe t met jullie is en wat jullie beleven en wij wensen jullie nog ongeloofelijk veel plezier en geniet ervan!!!

dikke x van ons!

Arjanne

Hoi Gerben en Angelita,

Allereerst een SUPER 2009!
Enne blijf genieten, want dat is wat ik blijf proeven uit jullie verhalen. Houwen zo!

FF een hele kleine update......ik heb een nieuwe baan!
Ga per 1-3-2009 weg bij GPR en beginnen bij de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Ik had je beloofd je op de hoogte te houden....bij deze dus. Tegen de tijd dat ik een nieuw 06nummer heb zal ik je die mailen, maar blijf genieten van wat je nu meemaakt!

Groetjes en dikke kuzz
Arjanne

Nienke Nijmegen

Nou, de feestdagen in Zuid Amerika zijn een belevenis op zich! Heel bijzonder! Kijk al weer uit naar jullie volgende verhaal!
X Nienke