gerben-angelita.reismee.nl

Patagonia - El Calafate

Buenas tardes!

Vandaag hebben we een ´relaxdagje´ dus tijdvoor n verhaaltje.

Gisteren hebben we ,denk ik, 1 van de meest speciale dingen gezien! Gisteren zijn we naar de gletsjer ´Perito Moreno´ geweest. Ongelofelijk mooi!!!! Ik kan niet omschrijven hoe overweldigend wij het vonden....

´s Morgens eerst een mini trekking op de gletsjer, daarna lunch met een adembenemend uitzicht op de gletsjer en toen met bootje langs de gletsjer weer terug naar de kant om de gletsjer vanaf het uitkijkpunt van een andere hoek te bewonderen. Ja, gisteren was het gletsjer voor en gletsjer na... en terecht!! Ik zou zo weer terug willen om er weer naar te staren.Nou komt t misschien ook omdat wij nog nooit in het echt een gletsjer hadden gezien, maar ik had niet verwacht dat ie zo´n indruk zou achterlaten.

Het gletsjerhiken was supercool! We voelden ons heel erg stoer met onze spijkerzolen/schoenen/ijzers (weet niet hoe je die dingen noemt)! Een uur hebben we gelopen op het keiharde ijs. De gletsjer smelt op het moment en de vorm verandert met de dag. Heel indrukwekkend! Als jullie de foto´s zien, zien jullie t zelf. Al vinden we dat het in het echt veeeel mooier is dan op de foto. Heel grappig, helemaal aan het eind van onze route stond een tafeltje met whiskey om te vieren dat we de gletsjer hadden ´beklommen´ hi hi. We vonden de Whiskey echt heel vies, maar het idee was leuk :-)

Toen hebben we onze zelf meegebrachte stokbroodjes gegeten met uitzicht op de zuidkant van de gletsjer, zo mooi!! Daarna met de boot terug naar de overkant en 10 minuutjes de bus in en naar het uitkijkpunt aan de andere kant. Wij dachten dat het niet zoveel meer zou toevoegen aangezien we al een paar uur naar de gletsjer hadden zitten kijken. Maar niets was minder waar! Wooow, vanuit het uitkijkpunt kon je beter de hele gletsjer zien en er overheen kijken. Hadden we niet willen missen.

Aangezien het ons allemaal nogal tegenvalt wat we hebben uitgegeven de afgelopen 2 weken, maken we ons avondeten zelf. Als we doorgaan zoals we deden dan zijn we over 3 maanden weer thuis :-) Een beetje naief van ons misschien om te denken dat we een half jaar lang elke middag een broodje kunnen kopen en ´s avonds uit eten kunnen gaan met een flesje wijnerbij. Het is hier echt wel heel goedkoop, maar zo redden we het niet 6 maanden lang.

Om deze reden hebben we ook besloten om niet meer naar het Nationaal Park ´Torres del Paine´ te gaan in Chili. Daar wilden we gaan hiken en een paar dagen verblijven. Ook wilden we naar El Chalten (ook een nationaal park) om daar een paar dagen te hiken. We moeten dus kiezen als we Mexico willen halen...Gisteren geinformeerd bij reisburo´s en gebaseerd op de foto´s hebben we gekozen om Torres del Paine over te slaan en meteen door te gaan naar El Chalten ( 3,5 uur met de bus van El Calafate) Wel met pijn in mijn hart.... Beter 1 ding uitgebreid zien dan 2 half. Morgen gaan we met de bus van 07.30 uur naar El Chaltén, we hebben ook al een hostel gereserveerd. We gaan morgen voor t eerst de kamer delen met anderen. Gelukkig in een kamer voor 4 dus dat valt nog mee, dit ook in het kader van de kosten drukken..

Vandaag dus n relaxdagje. Lekker uitgeslapen, hostel geboekt, boodschappen gedaan. We zagen op de kaart een meer met flamingo´s net buiten het dorp. Leek ons wel wat voor ons relaxdagje, n beetje rond t meer wandelen, flamingo´s kijken en n stokbroodje eten. De werkelijkheid was toch weer iets anders :-)

Eerste obstakel om ´relaxed´ langs te meer te wandelen waren 3 stront-zwerfhonden!! We hadden 1 stap in het natuurgebied gedaan en er kwamen 2 dolle gore zwerfhonden naar ons toegrend en gingen 1 milimeter van ons af met elkaar vechten!! We schrokken ons helemaal dood natuurlijk! En wij maar roepen: Rot op! Ga weg! In alle talen die we konden bedenken maar het had geen effect op deze patagonische zwerfhonden. Ik was echt doodsbang dat ze ons zouden bijten. Maar verder gelopen en elke seconde omkijken of ze al waren verdwenen. Mijn dierenliefde is weer iets minder geworden moet ik zeggen. Nergens flamingo´s te bekennen eneen ondenkbare keiharde wind. We dachten laten we toch maar n rondje om t meer lopen. Ik moet er bij zeggen; het gebied is echt prachtig, allemaal mooie vennetjes, meertjes, plantjes, grote vogels. Maar die enge honden bleven ons maar achtervolgen. Tot Gerben op een gegeven moment het heldere idee had om kssssst!!!! te roepen. Dat hielp dus gewoon.... ze waren nu bang voor ons ha ha!! Dus dat probleem was opgelost.

Op de helft van t meer, waren ineens duinen! Verwacht je helemaal niet hier. Heel mooi. En toen we de duinen overstaken zagen we nog iets veel mooiers. Een heel groot prachtig blauw meer, de kleur van de zee in Sardinië, echt waar! Zo mooi! En in de verte zagen we ook flamingo´s! Eindelijk, was alle moeite toch niet voor niets geweest. Op de terugweg staken we een weiland over. In dit park staan nergens bordjes, routes of paadjes aangegeven. Kunnen ze beter wel doen vinden wij... We liepen niets vermoedend terug naar het begin van t park, schreeuwt Gerben ineens: Pas op! Die vogel! Ik kijk omhoog, zweeft er gewoon een paar meter boven mijn hoofd een bruine wilde vogel!! Volgens gerben (de vogelkenner..)net zo groot als een arend.Kijk ik weer, hangt ie gewoon vlak boven gerben´shoofd met zn klauwen uit (net zoalsze doenin de documentaires vanNational Geographicwanneer ze een konijn willen aanvallen!) Zoef, duikt naar gerben´s hoofd. Werden we gewoon achterna gezeten door n wilde vogel! Ik was nooit bang voorvogels, maar geloof me, dit wil je niet meemaken. En wij elke keer maar weer duiken.Gerbenschreeuwde op een gegeven moment nog, doe je muts af, doe je must af!Net alsof dat helpt?! Waarschijnlijk liepen we in zijn territorium ofzo (hebbenvogels dat?) Of in de buurt van n nest, geen idee waaromie de pik op ons had.. Maar wij dus rennend daar t weiland uit terwijleen stel ons lachend aan stond te kijken. Ik dacht: wat lachen jullie nou!? Ikwil jullie wel ns zien met n wilde vogel diesteeds duikvluchten maakt om je te verwonden!

Kortom een relaxed dagje dus....

Groetjes de natuurliefhebbers

Reacties

Reacties

meia

Ha ha ha ha ha! Dat moet er toch ook wel grappig uitgezien hebben! Vogels hebben idd een territorium, misschien had hij/zij wel ergens een nest! En kijk uit voor die honden he? Dat was op Bali toch ook zo verschrikkelijk! Nou Angelita Gaus, nog veel plezier! liefs van Meia

christel

Whoehahaha; ik zit gewoon hardop te lachen terwijl ik dit lees. Zie jullie al helemaal panisch worden.... En vooral jou en hoe je dan vertelt dat Gerben zijn uiterste best doet om jou te beschermen en jij zo'n verhaal schrijft.... Niet echt dankbaar....
Goed, dat was de dierenliefde dan voor een blauwe maandag :-). Toch jammer. Hoop dat het tijdens jullie reis nog weer terug komt!
Veel plezier verder en hopelijk komen er nog echte relaxdagjes! Anders kun je toch beter naar de sauna in Nederland (klinkt dan best saai he?)

Tot een volgend verhaal.
En ik had gelijk: net de avonturen van Suske & Wiske...
Dikke kus Chris

Ilona

Hahahaha, ik lig echt helemaal in een deuk... Een relaxed dagje noemen jullie dat, met al die vluchtpogingen; eerst voor wilde honden en dan voor die vogel... Je dierenliefde zit dus weer op het oude niveau...
Die gletsjer klinkt echt geweldig. Ben erg benieuwd naar de foto's!
Liefs Loon!

nienke salsa

jullie maken echt heel wat mee zeg!!! Ben blij dat ik het vogel- incident niet mee heb gemaakt..... maar die gletsjers; die had ik ook echt wel willen zien. Met mijn uitgebreide reis- ervaringen denk ik dat de foto's net zo veel indruk op mij maken als 'the real thing' op jullie...haha! Tot snel!
Liefs Nienke

Loon en Bert

Ik heb nu met Bert nog een keer het verhaal gelezen en ik lig weer helemaal in een deuk om die honden en die vogel... hahahahahahaha

Marry

Wat hebben jullie weer veel beleefd. Ik zou de volgende keer maar een stok meenemen. Ben zeer benieuwd naar de foto's!
Groetjes

Annelies

Whoehahahahaa, ik heb echt de tranen in mijn ogen van het lachen!!!!!!!! Hahahhahahahaha! Oh mij hemel, eerst die honden en dan nog die vogel.. Ja, vogels hebben inderdaad zo'n "territorium"... Vorig jaar was er 1 of andere buizerd in Almere die wandelaars en fietsers lastig viel....... echt niet grappig!! (maar wel om te lezen, hahahaha ik lig nog steeds in een deuk!). Die honden zijn ook echt niet lollig, wij hebben dat ooit in Italie op de Monte Baldo gehad en ik vond het NIET leuk!! Had toen bedacht dat ik nooit meer zou gaan wandelen zonder zo'n hondenfluitje... maar dat hebben we nu, ik denk zo'n 7 jaar later.. nog steeds niet! ;-)

Nou stelletje avonturiers... ben benieuwd wat voor wilde verhalen er volgende keer weer op staan ;-)

Kus Annelies

Elly Cremer

He Angelita en Gerben wat geweldig wat jullie allemaal meemaken.
We wensen jullie fijne feestdagen en een heel gezond en gelukkig 2009.
Nog heel veel plezier en geniet ervan want dit alles maak je maar 1 x mee.
Groeten en een dikke kus van ons allemaal.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!