gerben-angelita.reismee.nl

Patagonia - Puerto Madryn

Haaai!

Hier zijn we weer. We zijn inmiddels een paar dagen verder en 1000 geweldige indrukken verder! Nog ff over het paardrijden: de spierpijn viel reuze mee. Gerben had eigenlijk helemaal geen last, ik had wel last van mn rug, maar na 1 dag was dat gelukkig ook over. Dus voor herhaling vatbaar!

Tis deze week echt dierenweek voor ons. Afgelopen dinsdag zijn we aangekomen in Puerto Madryn. Een havenstad van ongeveer 100.000 mensen. Stadje zelf is niks bijzonders maar de omgeving is geweldig. Het stadje is omring door de patagonische steppe. Mega veel droge grond met lage bosjes, t lijkt n beetje woestijnachtig. We zijn woensdag naar Peninsula Valdès (schierieland) geweest wat op n uur rijden hier vandaan ligt. Op dit schiereiland zelf is eigenlijk ook alleen maar steppe te zien. Maar aan de kust en in de golf megaveel gave dieren! Op weg naar de kust kwamen we Guanaco´s tegen (soort kleinere lama). Eerst zijn we naar de zeeolifanten geweest. De volwassen zeeolifanten waren alweer weg, maar er lagen nog heel veel jonkies op te strand te zonnebaden en te spelen in t water! Zo grappig! Daarna gingen we naar de ander kant van t schiereiland waar een paar honderd pinguins te zien waren. Lollige beestjes.. Toen gingen we naar Punto Pirámides vanwaar we n boot namen de Golfo Nuevo in, op zoek naar la Ballena Franca Austral (vertaling weet ik niet, n walvis in ieder geval). Het is het einde van t seizoen, in december trekken alle walvissen weer uit de golf naar de oceaan. We moesten geluk hebben om walvissen te zien én dat hadden we! We hebben in totaal 5 walvissen gezien. Eentje in t begin van de boottocht vlak bij de kust. Deze dook net naar beneden dus zagen we de prachtige staart boven t water uitsteken! De kapitein zei dat deze walvis niet zo sociaal was dus waarschijnlijk heel lang onder water zou blijven. Dat had deze walvis die ochtend en de dag ervoor ook al gedaan. We mochten kiezen: of wachten tot hij weer bovenkwam of op zoek naar anderen. We kozen ervoor om op zoek te gaan naar anderen.

De gids vertelde ons dat het aan de walvissen ligt of we contact met ze maken. Als ze sociaal zijn en toenadering zoeken dan kunnen ze heel lang dicht bij de boot blijven. Maar ja dat was dus afwachten. Na n kwartier varen richting de oceaan (we zaten 5 km van open zee af) kwamen er een moederwalvis met baby in t zicht!! En verder op nóg n moeder met baby!!

1 van de baby´s was ook nog heel bijzonder want hij had allemaal witte vlekken. Elk jaar worden er ongeveer 100 baby´s geboren in de baai waarvan 1 witte vlekken heeft. En die kwamen wij dus tegen! Ik kan niet uitleggen hoe geweldig t was!! We hadden heel veel geluk want de walvissen hadden er zin in, ze kwamen de hele tijd bij onze boot. Gelukkig hadden we een hele kleine boot met een hele lage rand, dus terwijl we op t bankje aan de kant zaten konden we de walvissen gewoon over de rand in t water naast de boot zien!!! Ze waren zelfs zo sociaal dat ze de hele tijd met de boot speelden (niet letterlijk hoor, maar rondjes om onze boot zwommen, tis niet zo dat ze tegen onze boot aandrukten ofzo hoor... :-) ) Op een gegeven moment, kwamen de moeder en baby recht op onze boot afgezwommen en ik dacht nog, oh oh...ze komen nu wel héél dichtbij! En toen zwom de baby onder onze boot door!!!! Waaahh!! Zo ongelofelijk gaaf! De moeder kwam er meteen achter aan ook onder de boot door! We stonden midden op de boot en dachten,oooh...er zwemmen nu 2 walvissen van zoveel duizend ton onder ons door!! ha ha!! Was geweldig! Ik heb ook hele goede foto´s kunnen maken. Maar op zich herkende ik er niet echt een walvis in, want je ziet steeds de bovenkant, met allemaal hard spul op de bovenkant, net rots. De kop zelf is altijd onder water dus die zie je niet. Nou ik kan hier nog wel uren over vertellen maar dat wordt n beetje saai voor jullie ( ik weet het, ik ben nogal van de details....) Maar er waren nog meer leuke dieren.

Gisteren zijn we naar Punta Tombo geweest. Hier is de grootste pinguinkolonie (Magella pinguin)van dit soort ter wereld! Op dit moment waren er een half miljoen pinguins, en de kolonie groeit steeds. Dit was ook zo geweldig!! Er was een pad naar een uitkijkpunt waar vandaan je ze in zee kon zien zwemmen en op t strand zien liggen. Terwijl je over dat pad loopt kruisen de pinguins je gewoon!! Ik kon me niet voorstellen dat we ze van zo dichtbij zouden kunnen zien!! Heel grappig! De pinguin heeft natuurlijk altijd voorrang dus als er weer eentje aan kwam waggelen moesten we wachten totdat de pinguin gepasseerd was en dan kon je weer verder lopen ha ha!! Zo grappig!! Ze lagen overal. Duizenden nesten met paartjes, mama pinguins en baby´s en soms ook nog eieren. En zo ver als je de berg op keek of naar beneden keek, zag je pinguins. OVERAL!! Pinguins die lagen te zonnebaden, gewoon naast je voeten. Pinguins die waren aan t kusjes geven ( weet niet of ze dat echt deden, maar zo leek t) Pinguins aan t waggelen, echt super leuk! Nog 1 ding over de pinguins wat ik zo leuk vind: ze zoeken een mannetje uit en daarmee gaan ze paren en dan gaan ze 5 maanden later weer naar dezelfde plek als waar ze n nestje hebben gebouwd en maken t nestje weer schoon en gaan daar weer broeden. Elk jaar weer op exact dezelfde plek met hetzelfde mannetje, hun hele leven lang! Grappig hè?

Na de pinguins gingen we dolfijnen spotten. Weer op n boot open zee op. De dolfijnen waren heel wat moeilijker te zien. Ze zijn zo snel en speels, af en toe sprongen er weer 2 boven water, maar 1 keer knipperen met je ogen en ze waren alweer weg. Omdat we op open zee zaten schokte de boot heel wat meer heen en weer dan bij de walvissen. Gerben was aan t filmen en ik zat voorop de boot foto´s (proberen) te maken van de megasnelle dolfijnen. Dan zei de gids, ja links, dan weer rechts! Ze zwommen de hele tijd recht onder ons, onder de punt van de boot. Daar spelen ze mee. Maar omdat deze boot hoger was kon je ze amper zien. Gelukkig was er nog n ander bootje naast ons zodat we ze bij die punt konden bekijken. Zoals jullie misschien wel weten is gerben een beetje wagen- en zeeziek. Tot nu toe ging t allemaal geweldig zelfs op de boot bij de walvissen. Maar of t nou kwam van de vliegensvlugge van links naar rechts springende dolfijnen was of van de hoge golven, gerben werd misselijk... Nou ja eens moest de eerste keer zijn natuurlijk. Gelukkig voor gerben gingen we ook weer terug omdat de dolfijnen niet meer te zien waren. Het was al met al dus weer een mega indrukwekkende dierendag!

Oh ja, nog ff n feitje over dit gedeelte van Patagonie. Dit gedeelte is door mensen uit Wales gekoloniseerd. Heel veel plaatsen hier hebben ook Welch namen (ik weet eigenlijk niet hoe je dat in t nederlands zeg, maar iig uit Wales dus...) Rawson, Trelew en Gaiman. Er zijn hier ook veel Welch teahouses. Maf vond ik....

Vanmiddag om 18.40 uur vanmiddag gaan we met de bus naar Rio Gallegos (Zuid-Patagonia) en komen daar rond12.30 uur aan. Ja jullie lezen t goed: 18 uur in de bus. Maar we hebben weer de geweldige cama bus, dus dat komt wel goed. Vanuit Rio Gallegos gaan we of naar El Calefate of naar Puerto Natales (Chili) dat gaan we zo nog ff op internet bekijken. We gaan in ieder geval de komende dagen naar de Gletsjer Perito Moreno!! Kan niet wachten.....

Oh ja, hier is t een uur vroeger dan in Buenos Aires, wisten we niet. We dachten de hele tijd dat de klok in t hostel achter liep..niet dus. Gek, binnen 1 land nog tijdsverschil.

Nou volgens mij heb k nu wel zo´n beetje alles weer verteld :-) We hebben trouwens een heerlijk restaurant gevonden met de meest heerlijke steaks ter wereld!! VERRUKKELIJK!!!! :-) Hier is n megabiefstuk (2x zo groot als in NL) goedkoper dan n stuk kip ha ha!!

Groetjes uit n warm en zonnig Puerto Madryn!